23948sdkhjf

Aker Biomarine bygger nytt forsyningsfartøy i Kina

Aker Biomarine skal erstatte forsyningsfartøyet «La Manche» og skipet skal bygges i Kina.

- Dette er starten på et unikt samarbeid som kombinerer nyskapende teknologier og høyteknologisk kompetanse fra både norske og kinesiske selskaper, sier Matts Johansen, administrerende direktør i Aker BioMarine i en pressemelding fra selskapet tirsdag.

Selskapet har inngått en samarbeidsavtale med representanter fra China Overseas Development Association (CODA). CODA er en nasjonal ideell organisasjon som tilbyr omfattende tjenester for internasjonal utvikling av kinesiske bedrifter og er en viktig bro mellom den kinesiske regjeringen og næringslivet, viser Aker Biomarine til.

Prosjektet, med norske leverandører og et kinesisk verft som foreløpig ikke er avslørt, inkluderer konstruksjonen og endelig montering av fartøyet innen desember 2020.

«La Manche» som Aker Biomarine skal bytte ut, ble bygget i 1983. Fartøyet måler 171 meter i lengden og 23 meter i bredden - og har en lastekapasitet på 4500 tonn.

- Vi ser fram til å fortsette moderniseringen og forbedringen av vår virksomhet med kinesiske partnere, som er kjent for deres kompetanse og kapasitet til å levere. Dette er starten på et unikt samarbeid om et skreddersydd, kinesisk-bygget fartøy utstyrt med unike norske teknologier, uttaler Matts Johansen, administrerende direktør i Aker BioMarine, om avtalen.

Styreleder i CODA, Hu Wiping, mener avtalen styrker relasjonene mellom Norge og Kina. 

- Aker BioMarines plan om å bygge et toppmoderne forsyningsfartøy i Kina viser samarbeidsånden mellom de to nasjonene. Vi er glade for å være med på å støtte denne prosessen, sier han.

Det nye forsyningsfartøyet er ifølge Aker Biomarine designet spesielt for å møte kravene til krillhøsting og de utfordrende forholdene i Antarktis.

Fartøyet skal rigges med et innovativt, integrert lasthåndteringssystem. 

«Drevet av den nyeste teknologien, inkludert forbrenningsmotorer, vil fartøyet bli drevet med en effektiv fremdriftslinje med variabel propell. Forsyningsbeholderen vil bli utstyrt med et avansert varmegjenvinningssystem som bidrar til å redusere karbonavtrykket ytterligere», skriver Aker Biomarine videre i pressemeldingen.

Kilde: Pressemelding fra Aker Biomarine

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.187