23948sdkhjf

«Future of The Fjords» ble Årets skip

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

Passasjerskipet «Future of The Fjords,» bygget av Brødrene Aa for rederiet The Fjords er Ship of the Year. Prisen ble delt ut av ambassadør Petter Ølberg under SMMs første dag.

Det er Skipsrevyen som deler ut denne prisen, og i år skjedde altså utdelingen av prisen på SMM-messen i Hamburg tirsdag.

Les også: Stillegående og utslippsfri turistbåt til verdensarv-fjord

- En innovativ vinner som viser frem det beste av hva norskutviklet grønn skipsteknologi kan få til, sier ansvarlig redaktør i Skipsrevyen Gustav- Erik Blaalid. Det er på fagbladets hjemmeside at redaktøren sier dette.

Ifølge Skipsrevyen.no er «Future of The Fjords» en helelektrisk norskutviklet og -bygget passasjerkatamaran. Det 42 meter lange fartøyet er bygget i karbonfiber, og har et helelektrisk fremdriftssystem bestående av to elektriske motorer på 450 kW hver. Skipet trafikkerer Nærøyfjorden, og bidrar dermed til null utslipp i verdensarvfjorden.

Ship of the Year-juryen består av administrerende direktør  i Norges Rederiforbund, Harald Solberg; maritim bransjesjef i Norsk Industri, Lars Gørvell-Dahll; og administrerende direktør i Norske Skipsverft, Asle Strønen.

-Vi er utrolig glade, overrasket og stolte over å vinne Ship of The Year for «Future of the Fjords», sier administrerende direktør Rolf Sandvik  i The Fjords i en kommentar til Skipsrevyen.no. Han legger til at Ship of the Year er selskapet anerkjennelse for den fantastiske jobben som alle fagfolkene som har jobbet med dette har fått til.

Juryen fremhever at i tillegg til helelektrisk drift suppleres fartøyet med  det strategisk konseptet PowerDock. PowerDocken er en effektiv batteribank på 2,4 MW som kan fungere som strømlader for flere typer fartøy, i tillegg kan den ta imot kloakk og gråvann. «Future of The Fjords» kombinert med PowerDock illustrerer det gjennomarbeidede, konseptuelle arbeidet utviklerne har gjort for igjen å løfte bærekraftig sjøverts persontransport til nye teknologiske høyder.

Juryens begrunnelse:

Juryen anerkjenner M/S «Future of The Fjords» som et helhetlig konsept hvor innovativ fartøysutvikling går hånd i hånd med en gjennomført strategi for å gjøre det helelektriske fartøyskonseptet mulig også ved andre lokasjoner. PowerDocken løser et potensielt hinder for å gjøre flere grisgrendte strøk tilgjengelig for elektriske fartøysoperasjoner, og eliminerer behovet for landbaserte og kostbare ladestasjoner. Problematikken omkring infrastruktur synes løst på en forbilledlig måte. Samspillet båt+batteribank sikrer reelle nullutslippsoperasjoner (verken til luft eller sjø, samt no noise). Slik sett vurderes konseptet (fartøy + batteribank med tankkapasitet) av juryen som en akselerator for det grønne skiftet. Juryen gir uttrykk for stor anerkjennelse til partene som har utviklet, og faktisk gjennomført, et teknologisk og økonomisk løft som det «Future of The Fjords» og PowerDocken innebærer. Juryen kommer dermed til den konklusjon at byggenummer 291 fra Brødrene Aa AS til The Fjords DA innfrir de forventninger man skal stille til Ship of the Year. Samlet sett vurderes kombinasjonen av futuristisk fartøysteknologi og innovasjonsnivået i batteribanken som utløsende for valg at M/S «Future of The Fjords» som Ship of the Year 2018.

 

Kilde: Kilde: Skipsrevyen.no
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)

Mest lest

Forsiden akkurat nå

Nok en storkontrakt til Kongsberg

Produksjonsøkning i leverandørindustrien

Metal Supply ønsker deg en god sommer!

Pipelife runder 50 år

Imenco kjøper undervanns-kommunikasjonsvirksomhet

Reketråleren skrotes

Nyhetsbrev

- «Made in Norway» verdsettes

OECD bekymret for det internasjonale stålmarkedet

Har investert for over 115 milliarder kroner siden 2000

Inngår strategisk samarbeid

Tidenes beste halvår for sjømateksport

PG Flow Solutions med nok en kontrakt

Overleverte bygg nr 47

Vellykket kampanje med «Walk To Work»

Skal berges i august

Drastisk toll-økning på stål fra Vietnam

«Forsvarsavtale» for Kongsberg

Store forskjeller i ledetider

AquaLog plassert i 1 000 merder

- EØS-avtalen avgjørende for oss

- Opparbeidet oss unik kompetanse

SE BILDENE: Ligger fortsatt i grøfta

Ukas vits: Helgeplaner

Rett fra dåp til oppdrag

Internasjonalt forskningsprosjekt på havet

Ny salgsdirektør

Vant sikkerhetspris

Ukens vits: Kollegaen

Nye økonomisjefer i Aker-systemet

Fortsetter som styreleder

Fra Siemens til Nortura

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny dempet CoroBore® 825 gir bedre sikkerhet og økt produktivitet

Bransjetreff med Vestfold Interkommunale Brannvesen

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

P. Meidell AS ny norsk forhandler av Göteneds og Forstner

Norges største filterlager og beste servicegrad på 93%

Dacapo Stainless blir autorisert distributør for GEA Tuchenhagen

Verdensledende verktøyprodusent utnevner Lesjöforsbolaget som leverandør av året 2018

Fleksibelt vakuumsystem fra Vmeca - Nå også med ny gummidel

SKF Lincoln - Verdens ledende aktør innen sentralsmøring, også inn i fremtiden!

Randers Tandhjulsfabrik A/S har investeret i ny Studer slibemaskine

Med den månedlige Zeiss-kvissen kan du teste meteorologikunnskapene dine og feire vårt 100 jubileum

Automatisering fra Destaco

Første med ”grønnere propan"

Munck kraner og løfteutstyr til oppdrett og fiskeutstyrs- industrien.

Nye Gateways for Modbus-til-Ethernet/IP

Keramiske endefreser takler den høye temperaturen ved HRSA-maskinering

Norsk møbelprodusent tidlig ute med ISO 50001-sertifisering

Omlastestasjon sparer kommune for rundt en million kroner per år

RS Components får distribusjonsrettigheter for passive komponenter fra Yageo

Ny NORSOK M650 godkjenning til Frekhaug Stål

MakerBot PETG for industrielle applikasjoner

Leveringsinformasjon fra Lesjøfors

Munck svingkraner

Nytt ansikt hos iTec

Nye omlastestasjoner reduserer kommunenes avfallstransport med inntil 80 pr...

Send til en kollega

0.173