Dette er de nye trikkene i Oslo

| Av Bjørn Lønnum Andreassen | Tips redaksjonen om en historie

Tidenes trikkesatsing i Norge: Sporveien velger CAF som ny trikkeleverandør.

Sporveien har i dag valgt CAF som leverandør av 87 nye trikker. Trikkene fra CAF er av typen Urbos 100. Siden mai 2017 har Sporveien gjennomført en konkurranse med prekvalifiserte leverandører knyttet til anskaffelsen av nye trikker til Oslo.

Offentliggjøringen av tildelingen fant sted i Sporveiens vognhall på Grefsen i Oslo, mandag 11. juni, kl 12.00.

«Oslo kommune gjennomfører tidenes satsing på trikk i Norge. Dette er en stor dag for Sporveien og for Oslo. Det har vært en omfattende anskaffelsesprosess og et viktig prosjekt som Sporveien har ansvaret for. Nå gleder vi oss til å levere attraktive, robuste, kostnadseffektive og moderne trikker til hovedstaden», sier Sporveissjef Cato Hellesjø.

Velutprøvd
«CAF har med sitt velutprøvde vognkonsept truffet godt på kravene i målbildet for Trikkeanskaffelsen. Tilbudet scorer høyest på teknisk løsning og er best på pris. I tillegg er trikken både moderne og effektiv i møte med passasjerene, sier Marianne Vik», som er leder av trikkeanskaffelsen og CFO i Sporveien.

Les også: Trikkegater rustes opp for en milliard kroner

Et mål for trikkeanskaffelsen har vært å anskaffe en velutprøvd trikk tilpasset Oslos forhold. De nye trikkene som kommer til Oslo er 3. generasjon URBOS 100. Dette er en trikketype som allerede er testet, innført og tatt i bruk i flere store byer over hele verden.

«Byrådet i Oslo satser på trikk. Oslo er en by i omfattende utvikling og trikken får en sentral rolle fremover både for å ta veksten i kollektivtrafikken og for å legge til rette for videre byutvikling. Jeg gleder meg til vi får se de første trikkene i Oslos gater i forbindelse med testkjøringen i 2020,» sier byrådsleder Raymond Johansen.

«Oslofolk elsker trikken, og med nye, større og universelt utformede trikker blir det enda bedre å reise med trikken i fremtida. Trikken er en veldig miljøvennlig måte å reise på, og med de nye trikkene kan vi frakte enda flere passasjerer enn vi klarer i dag. Det kommer til å gjøre det enda enklere å reise miljøvennlig i hverdagen og la bilen stå», sier Lan Marie Berg, byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

Fakta om CAF
CAF, Construcciones y Auixiliar de Ferrocarriles SA, er en spansk leverandør av skinnegående materiell til trikk, tog og t-bane over hele verden. Trikketypen Urbos 100 er allerede levert til byer som Freiburg, Budapest, Edinburgh og Birmingham. CAF har også blitt tildelt kontrakter for leveranser av Urbos 100 til byer som Amsterdam, Newcastle, Utrecht og Antwerpen.

Bedre plass for alle og universell utforming
De nye trikkene blir 100 prosent lavgulvtrikker med universell utforming som gir enkel av- og påstigning for ulike brukergrupper. Det blir god plass om bord til alt fra barnevogner til rullestoler. Trikkene får bedre kapasitet enn de gamle trikkene, for å møte det økende antall reisende i årene fremover. Passasjerkapasitet på de nye trikkene er 220 plasser. «De nye trikkene er velutprøvde, funksjonelle og pålitelige og har et moderne grensesnitt mot publikum. Tradisjonen tro vil de få navn etter året de blir bestilt, og det betyr at disse vil hete SL 18,» sier Marianne Vik.
«Med de 87 nye trikkene blir det mulig å frakte om lag 100 millioner årlige reisende.Dette blir et viktig bidrag i Sporveiens arbeid med å utvikle og forbedre kollektivtilbudet i Oslo», sier Sporveissjef Cato Hellesjø.

Tall og fakta
Dagens trikkeflåte i Oslo består i dag av 72 trikker fra to ulike leverandører. Det er 40 trikker av typen SL79 og 32 trikker av typen SL95. I 2017 reiste 51 millioner med trikken. De 87 nye trikkene gir økt kapasitet for å møte forventet passasjervekst i årene som kommer. Alle nye trikker er planlagt levert i årene 2021 til og med 2024. De nye trikkene vil være 34,16 meter lange. Ved ferdig leveranse vil det være 15 flere trikker enn i dag. De nye trikkene vil samlet være omtrent 3 kilometer (2972 meter) lange, parkert etter hverandre, noe som er drøye 1 kilometer (1029 meter) lengre enn dagens trikkeflåte (1943 meter).
Den valgte trikken Urbos 100 veier totalt 42,7 tonn. Dette er betydelig lavere enn dagens SL95.
Mer om: Sporveien | Trikk


Hold deg oppdatert med Metal Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Ledere i olje og gass tjener best

Fikk se oljens fremtid

Lavere produksjonstall enn forventet

Havyard størst på vindmølleskip

Kongsberg sikret ny milliardavtale

Hydro på topp på bærekraft-liste

Nyhetsbrev

Stort handelsoverskudd i august

Fikk kontrakt for avlusningslekter

Olje-opprydding til 60 milliarder kroner

«Hardhaus» slepes vekk

En måned etter at «Hardhaus» ble fanget og sterkt skadet i den kantrede dokken i Hirtshals, ble båten søndag slept fra den danske havnebyen.

Piratkopier kan føre til personskader

De kan forårsake ødelagte maskiner som fører til produksjonsstans og dermed tap av penger. I verste fall kan de til og med føre til personskader. Det handler om falske produkter til for eksempel reservedeler til maskiner eller kulelagre.

Buind har etablert Danmark-kontor

TTS Gruppen med India-kontrakt

Slangetemmeren fra «kålåkeren» feirer 50-årsjubileum

Det som begynte som en liten teknisk service-bedrift i Drammen i 1968 er i dag blitt verdensledende innen alt av slanger og koblinger. TESS fyller 50 år i år og det med om lag tre milliarder kroner i omsetning.

Unormal høy alumina-pris for tiden

Ukens vits: Den uheldige trailersjåføren

Avbryter kjøp av islandsk aluminiumsverk

Adm. dir. i GC Rieber Shipping slutter

- Lenge til det vil bli bygget skip til oljenæringen

Ap-velgere i Nordland vil ikke ha konsekvensutredning

SINTEF: Bør vurdere førerløse ferjer

Skal det likevel bli ferjer på kyststamveien på Vestlandet? SINTEF lanserer nå tanken om førerløse ferjer på strekningen som egentlig skulle bli ferjefri.

Nye kontrakter innen fornybar energi

Vil bygge vindkraft-anlegg i USA

Havbruksdagen åpnes av fiskeriministeren

Proactima skal hjelpe Shell og OKEA

Statfjord-feltet legges ned om få år

Finsk transportselskap i retten

Nytt om navn: Ny adm. dir. i IKM Consultants

Milliard-skip endelig solgt

Olje og gass bidrar mye til felleskassa

Søviknes vil bli fylkesordfører, ny minister vil gjerne pumpe opp mye olje

Toppsjef i Aibel slutter

Hydro og Forskerfabrikken lanserer resirkuleringskonkurranse

Svenske Camatec ekspanderer mot Norge

August historisk god lakse-eksportmåned

Rolls-Royce med ny gassmotor

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Punkt- og kontinuerlig nivå-målinger med JUMO NESOS

Gave langs grønn linje

iriSound Intercom Solutions

RS Components utvider RS Pro-pneumatikkporteføljen

Boltrekking og grønn energi

Kjære kunde!

Trådløs kommunikasjon i solcelleanlegget

RS Components introduserer industrivideoskoper for bruk innen utstyrskontroll

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

To MESSER MultiTherm maskiner er nå klare for salg

Nytt Instrumentmagasin ute nå!

Torgy LNG med gjennombrudd i Kina

RS Components introduserer ekstra kraftige kontakter for en rekke industrielle bruksområder

bondura® Assembly Paste

TESS kjøper Pro Industri AS

Fluke RSE300 og RSE600 stasjonære termokameraer

CJC Marine Engine Lube Oil Treatment program

Messe og gatefest: Vi valgte Forus: AIL

Kurs under messedagene

Jennifer Hägg begynner som prosjektleder

Datek Løfteteknikk har levert GH gantrykran til Contiga.

Visit us at ScanPack 2018 in October.

Månedens medarbeider for august

NOHA satser på kompetansedeling innen brannsikkerhet

Fluke Ti450 IR-gasskamera for SF6 gass

Send til en kollega

0.211