23948sdkhjf

120 tonn med stål skal bære T-banen

Først skal to seksjoner på 80 og 40 tonn med stål løftes på plass, slik at stålbrua kommer på plass.

Deretter skal 400 tonn med betongelementer legges over stålet.

Det er natt til mandag 6. februar at Sporveien starter opp arbeidet med å få heist på plass den nye brua over Alnaelva på Bryn. På brua skal både T-banen og Hovedbanen kjøre.

Det skriver magasinet Samfunn & Struktur.

Byggesett

– Dette er et byggesett i stor skala. Siden vi må tilpasse oss T-bane- og togtrafikken, blir det knapp tid til selve løfteoperasjonene, sier Sporveiens prosjektleder Henning Johnsen til magasinet.

For å få brua på plass må Østensjøveien stenges i ei ukes tid.

Den 100 år gamle Bryn bru ble tatt ned i oktober, så Sporveien har hatt lang tid på å forberede løfteoperasjonen som nå tar til. Først skal to seksjoner med 80 og 40 tonn stål løftes på plass, før 400tonn med betongelementer skal legges over stålet.

Må påregne endringer

Både T-banen og toget vil få endrede rutetider og full stans i kjøringen i perioder. Det er derfor viktig at kundene går inn på de aktuelle web-sidene og sjekker rutetilbudet mens den nye brua kommer på plass.

– Byggingen av nye Bryn bru er det første av tre større aktiviteter for fornyelsen av Østensjøbanen i prosjektet. Vi er også godt i gang med bygging av ny T-banebru lenger borte i Østensjøveien, og med byggingen av nye Hellerudtunnelen. Så langt har vi klart å holde tidsskjema, med mål om at alt skal stå klart som planlagt i september i år. Da er strekningen Brynseng-Hellerud blitt ny, og T-banen vil kunne øke farten mellom stasjonene, sier Sporveiens prosjektleder Henning Johnsen avslutningsvis.

Kilde: Samfunn & Struktur

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063