23948sdkhjf

Gamle trikker blir til vedovner

En trikk på en av motorveiene ut av Oslo? Ja. Tirsdag ble den første av Oslo-trikkene fra 1980-tallet fraktet med bil til Fredrikstad for å hugges opp.

Her skal den bli til nye vedovner.

Transporten i seg selv var ikke så lite spektakulær, men nå er det definitivt over for Oslo-trikkene fra 1980-tallet.

Til vedovner

Nå skal de hogges opp ved Metallco Stene på Øra i Fredrikstad. Her skal de blant annet bli til vedovner. Metallet som ikke kan brukes til dette, vil bli brukt til andre ting.

– Over 3.000 tonn trikk kan gå til materialgjenvinning. Jo mer vi får ut av de ressursene vi alleredee har, jo mindre må̊ vi hente fra naturen. Summen blir et mer bærekraftig kollektivtilbud og et mer bærekraftig samfunn, sier konserndirektør Torgeir Kristiansen i kommunikasjon og samfunn i Sporveien.

50 turer rundt ekvator

Den første av de gamle trikkene er nå faset ut. Trikken har kjørt gjennom Oslos gater siden 1982 og lagt bak seg en distanse på hele 2,1 millioner kilometer. Det tilsvarer 50 runder rundt ekvator.

Tirsdag ble trikken fraktet ut av Oslo med bil, og flere sperret øynene opp da de så karakteriske blåfargen på motorveien retning Fredrikstad. Ved Metallco Stene på Øren i Plankenyen vil den bli demontert. Stålet som ikke blir brukt til vedovner, vil bli gjenvunnet tilbake til nytt armeringsjern.

Hogges opp: Den karakteriske blå Oslo-trikken fra 1980-tallet på vei til å bli hogget opp ved Metallco Stene i Fredrikstad. Foto: Alf Simensen NTB / kommunikasjon

Materiellet må leve lengst mulig

For Sporveien er en slik form for sirkulærøkonomi et middel til å produsere mer bærekraftig kollektivtrafikk for pengene. Det betyr at Sporveien ønsker å behandle alt materiell på en måte som gjør at det lever lengst mulig.

Enten ved å bruke eksisterende materiell flere ganger, eller ved at materiell Sporveien ikke lenger kan bruke blir til nye råvarer.

– Vi har en ambisjon om at alt nytt materiell i Sporveien skal være hundre prosent gjenvinnbart. Gjennom vår rolle som bestiller av materiell ønsker vi å bidra til at gjenvinningsteknologien utvikler seg, og at stadig flere materialgrupper blir gjenvunnet i framtiden, sier Kristiansen.

Dette blir trikkematerialene brukt til

  • Trikkene blir sanert og demontert på Metallcos anlegg i Fredrikstad. Etter saneringen blir grove komponenter som akslinger og motorer demontert. Stålet som ikke blir brukt til vedovner blir gjenvunnet til nytt armeringsjern.
  • Aluminium i trikkene blir smeltet om, legert opp til riktig legering og deretter levert til kunder som lager nye produkter av aluminiumen.
  • Kobberkabler blir sendt til Metallco Kabel i Fredrikstad der de blir kværnet opp. Isolasjon og kobber blir skilt. Kobberet som blir gjenvunnet er en ettertraktet råvare i kjemisk industri og smelteverk.

Sporveien opplyser at noen av de gamle trikkene vil bli bevarte for ettertiden.

De nye Oslo-trikkene begynte å gå for et års tid siden, og flere vil komme etter hvert.

 

Kilde: Pressemelding fra Sporveien

KLIKK for alle artikler i Metall og transport.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Aker Solutions med den høyeste ordreinngangen noensinne i fjor
RA Aluminium gikk konk, ble så kjøpt opp
2022 ble et rekordår for Equinor
«Hunter»-ulykken: Havarikommisjonen avdekket tre forhold
Aker Solutions signerer Draugen elektrifiseringskontrakt
Viking Transport AS er konkurs: 17 ansatte mister jobben hos stålleverandøren
Andre Nordiske Medier
PlastForum NO
Maskinregisteret
Tungt

Send til en kollega

0.109