23948sdkhjf

Sparer staten for penger

| Av Tom Andersson | Tips redaksjonen om en historie

Utflaggingen av Kiel-fergene som gjør at Color Line kan kvitte seg med 700 norske ansatte, er også et tiltak som skal begrense utgiftsveksten for staten.

Den offentlige støtten til norske sjøfolk er økt kraftig, og etter det NRK erfarer, støttes hver av de ansatte i hotell- og restaurantdriften på Color Lines Kiel-ferger i snitt med nesten en kvart million kroner.

– For regjeringen var det viktig å begrense disse kostnadene, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) til kanalen.

Men overfor NTB understreker han at han ikke har sagt at utflaggingen er et sparetiltak for staten, «men at dette var et helhetlig kompromiss med utgiftsøkning og innsparing.»

Les også: «Color Hybrid» ankommet Ulstein

– Samlet bruker vi mer penger på sjøfolk enn tidligere. I 2017 ble det utbetalt omtrent 1.850 millioner kroner. I statsbudsjettet for 2018 bruker vi i overkant av 2 milliarder kroner, sier Isaksen til NTB.

Sparer millioner
Regjeringen kan spare flere millioner kroner på at Color Line flagger ut, ifølge NRK.
Color Line har i flere år truet med å flagge ut om de ikke får anledning til å flytte skipene over fra det norske skipsregisteret (NOR) til Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS). Skip registrert i NOR må ha mannskap som jobber under norske lønns- og arbeidsvilkår. Det gjelder ikke for skip registrert i NIS.

Forslaget om utenriksfergene er bare ett av flere forslag fra det såkalte fartsområdeutvalget, fikk i oppdrag å se på endringer i reglene for skip i NIS-registeret for å stanse utflaggingen til utlandet.

Ikke for mange dyre forslag
– Vi bruker 2 milliarder kroner i året på å sysselsette norske sjøfolk. Men det var også slik at utvalget så at vi ikke kunne ha altfor mange forslag som ble altfor dyre og økte kostnadene for skattebetalerne for mye. Så ved siden av at de var opptatt av å beskytte 2.300 arbeidsplasser i Norge så de ikke ble flagget ut, så de også at ved at Color Line flagger ut to skip, så blir kostnadene – pengene vi bruker på denne ordningen – ikke mindre alt i alt, men ikke veldig mye større, sier Isaksen.
Regjeringen varslet tidligere i år en forskriftsendring som åpnet for at passasjerskip i fart mellom Norge og utlandet og med seilingsdistanse på over 300 nautiske mil kunne gå over til registrering i NIS.

Les også: 300 verftsarbeidere i sving på Color Hybrid

Aps forslag om å utsette saken for å utrede den ytterligere, ble avvist med minst mulig margin i Stortinget forrige torsdag. Striden er en av flere nøtter i regjeringens forhandlinger om revidert nasjonalbudsjett med Kristelig Folkeparti.

Skandale
Arbeiderpartiets næringspolitiske talsperson Terje Aasland kaller saken en skandale.
– Statsministeren har tidligere sagt til Stortinget at dette ikke dreier seg om penger. Nå kommer dette. Det er å føre norske arbeidsfolk bak lyset. Når næringsministeren nå heller ikke vil avvise at Color Line ikke lenger vil tjene penger på å flytte ut, så er skandalen komplett, sier han.

Også Geir Pollestad (KrF) reagerer kraftig.

– Det er oppsiktsvekkende at regjeringen endrer retorikken på dette punktet like etter Stortingets behandling av saken. Det viser at regjeringen er mer opptatt av ideologi og økonomi enn av å sikre norske sjøfolk, uttaler han.

Han mener næringsministeren har feilinformert Stortinget om begrunnelsen for å åpne for NIS-registrering.
Mer om: Color Line


Hold deg oppdatert med Metal Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Slår seg sammen

Ny konsernsjef i Bergen Group

Aibel vinner Gudrun-kontrakt

ABB investerer i forskningssenter for morgendagens elektriske transport

300 verftsarbeidere i sving på Color Hybrid

Åpnet test-senter for helikopter

Nyhetsbrev

Hydros første skritt mot total aluminiumssertifisering

Sammen om mindre utslipp

Stål i tak og vegger holder snøen unna

Vil bli nullutslipp containerterminal

Industri Futurum – Fremtiden produsert i Norge

Verdens største batteridrevne skip seiler med teknologi fra ABB

PGS selger OptoSeis

Rockeoppdrag for Ulefos Jernværk

NRC-selskap bygger havn for nullutslipps-skip

Leverte 450 tonn stål til tanker

Ny AUV-ordre for Kongsberg Maritime

Feiret 25 år i Moss

Nexans Rognan utvider Indonesias informasjonsmotorvei

Slåttland sikret seg stor-kontrakt

Marine Harvest endrer navn

Det meste av fregatten ligger nå under vann

Kan KNM «Helge Ingstad» reddes og bli båt igjen? Ekspert tror ikke det. Nå ligger det meste av båten under vann.

Sverdrup-kontrakt til «Kabel’n» i Drammen

Elektrisk-drevet cruiseferje til Oslo

ABBs robot-dans

TGS inngår strategisk samarbeid

Fikk avslag på utviklingstillatelser

Ukens vits: Den effektive maleren

Sterke tall fra SalMar

Trekker tilbake oppsigelsesvarsel

Tall for tredje kvartal

Equinor tildelt lisenser utenfor Newfoundland

Ingen utbygging av Vinda og Storefoss kraftverk

Utvikler fremtidens testsenter for digitale tvillinger og virtuell prototyping

Ukens vits: Byggefeil

Ny finansdirektør i Eidesvik Offshore

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Femte årlige næringslivsforum: RUSSISKE REGIONER

Schneider Electric inviterer til seminar i Trondheim om digitale verktøy for smartere bygg

Femte årlige næringslivsforum: RUSSISKE REGIONER

En vellykket messetur til EuroBlech for iTec

SAFE har blitt en del av NOHA

Gratis SOLIDWORKS Brukermøter i uke 48

Leie av Sertifisert EX/ATEX slipe og kutteverktøy

Sikkert samarbeid mellom robot og mennesker

Så er vi klar til kunder som ønsker en leverandør af kvalitets Tandhjul og Gear

Market opportunities in Russia: Fifth Annual Business Forum - Russian Regions, 15th of November 2018

Protomek utfører prototyp- og utviklingsarbeid, samt produksjon av mindre serier

Lanserer fremtidsrettet plattform for energieffektivisering: EcoStruxure™ Power

PartnerPlast lanserer Activa SmartTop – fremtidens bøyer for havbruksnæringen

Sjølund Group presenterer nye muligheter på Elmia-messen

NY generasjon MXL sveisepistoler fra ESAB

Neste uke : Stansefabrikken på Elmia Subcontractor

Stansefabrikken er klar for Elmia Subcontractor

NOT Varmforzinking AS med Norges tyngste dypp

Tibnor utpekt til sertifisert SSAB Laser© Certified Partner i Norden og Baltikum

Korloy milling tools fra Verktøy-senteret Terje Kulvik

Vibratec Akustikprodukter fikk i oppgave å støyredusere Årstabrua i Stockho...

Pulverlakkprosessen hos NOT Pulverlakk AS

Nyheteten SWIFT-CUT PRO er her

«Flyttbare» kursroboter for testing og demo

Frekvensomformerkurs - Danfoss-skolen

Send til en kollega

0.2