Havila og Hurtigruten får kystrute-kontrakter

| Av NTB | Tips redaksjonen om en historie

Hurtigruten skal operere sju skip, mens Havila kommer inn med fire nye skip.

Både Hurtigruten og Havila får kontrakter med staten på kystruten. Det kunngjorde Samferdselsdepartementet fredag.

Les også: Sliter også med Hurtigruten som eier

– Regjeringen er opptatt av å sikre et godt transporttilbud for folk i distriktene langs norskekysten. Nå fornyer vi kontraktene for kystruten. Vi vil fremover beholde dagens tilbud, med daglige avganger fra 34 havner hele året og med transport av både passasjerer og gods. Det ble utlyst tre delkontrakter med til sammen elleve ruter, og vi innstiller nå to aktører som vinnere til å levere tjenestene fra og med 2021, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Samferdselsministeren trekker fram at miljøregnskapet blir betydelig bedre som følge av strengere krav i de nye kontraktene.

– CO2-utslippene fra tjenesten blir en firedel lavere enn i dag. Prisen for staten blir i sum omtrent den samme som vi betaler i dag. Det er vi fornøyd med, sier han.

Rederi på Sunnmøre

Rederiet Havila, som holder til i Fosnavågen på Sunnmøre, innstilles til en kontrakt med fire skip på kystruten. De fire skipene skal bygges nye og operere for selskapet Havila Kystruten AS.

– Dette er en merkedag for Havila-gruppen. Vi har tidligere eid andeler i et eldre hurtigruteskip. Nå får vi mulighet til å eie og drive fire av elleve skip. Dette gleder vi oss til, sier reder Per Sævik.

Les også: Nær konkurs endret til milliardoverskudd

Aksjen til Havila Shipping steg kraftig på Oslo Børs da avgjørelsen ble kjent. Fredag ettermiddag ble den omsatt for 9,91 kroner, en oppgang på 5,4 prosent fra torsdag.

Samferdselsminister Solvik-Olsen sier det gledelig at et norsk rederi har lyktes med å nå opp i konkurransen med Hurtigruten.

– Vi har tillit til at Havila-konsernet, som har lang erfaring med bygging og drift av store skip og med sjøtransporttjenester langs kysten, vil gi de reisende en god opplevelse, sier han.

Hurtigruten skal seile kommersielt

Hurtigruten AS innstilles til kontrakter med til sammen sju skip – en delkontrakt på fire skip og en på tre skip. Selskapet skal bruke skip de allerede har, men som bygges om, slik at utslippene blir lavere og miljøkravene nås.

– Vi i Hurtigruten er glade for å skulle levere tjenester til kysten, slik vi har gjort i 125 år. Vi har strukket oss langt i forhandlingene for å få til en avtale med staten, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Han varsler at selskapet vil seile også de dagene de ikke har vunnet anbud for, men med rene kommersielle seilinger til utvalgte havner mellom Bergen og Kirkenes. Til dette kommer selskapet til å bruke de tre største skipene – MS Trollfjord, MS Midnatsol og MS Finnmarken.

 

Mer om: Havila | Hurtigruten


Hold deg oppdatert med Metal Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Se video av designmasten ved Kjerag

Går sammen om å finne framtidens stål-ID

Ukens vits: Den ansvarsfulle medarbeideren

- Skal gjøre mitt beste i Yrkes-EM

Brage feirer 25 år med produksjon

Jubileum i Nordsjøen: For 25 år siden ble det første fatet med olje produsert på Brage-plattformen. Wintershall har vært operatør av feltet siden 2013.

Vil gjenvinne nær 100 prosent av stålet

Nyhetsbrev

750.000 fisk døde i løpet av et par timer

Transocean Norge skal bore for Equinor

Cramo lanserer BIM-tjenester

Ny standard for stålkonstruksjoner

Moen Marin har levert «Karl Senior»

Polarled åpner i løpet av året

Allerede 80 % fullt på Nor-Shipping

AF Gruppen skal fjerne plattform

Nytt grønt belysningssystem

Mål om å bli Topp 5 i Yrkes-EM

Udekket ingeniørbehov rammer næringslivet

Vil bygge Europas største vindkraftverk

VIDEO: Se 6000 tonn løftes ombord på Njord A

Riggdører bygd i Sør-Korea holdt ikke mål

TESS: Målet er 10 milliarder i 2020

Suksess for norsk vaskerobot

TTS Gruppen sikret kontrakter for 46 millioner

Lasteskip brant under stormen

Sykkylven Stål får ros for omstilling

Lavere produksjonstall enn forventet

Fikk kontrakt for avlusningslekter

TTS Gruppen med India-kontrakt

Kongsberg sikret ny milliardavtale

Hydro på topp på bærekraft-liste

Adm. dir. i GC Rieber Shipping slutter

- Lenge til det vil bli bygget skip til oljenæringen

Ap-velgere i Nordland vil ikke ha konsekvensutredning

Havbruksdagen åpnes av fiskeriministeren

Proactima skal hjelpe Shell og OKEA

Statfjord-feltet legges ned om få år

Se alle Bedriftenes egne nyheter

ESAB OK 53.16 Spezial

Vi introduserer vårt nye ensileringskonsept, Terminator - se demo her!

Møt Bahco på OTD!

CHE deltar på Aluminium 2018 i Düsseldorf (Stand 10G71)

NYHET! iDUCTOR W2300 Power + Induksjonsvarmer

ESAB Rebel 235ic, Høstkampanje- få med 2 stk. sveiseprosedyrer

Gratis webinar: Festo YJKP ServoPresse

iTec en viktig bidragsyter når MSG Production åpnet ny vaske- og avisningshall for fly i Skien

Wirecutter

AMADA: Pressesett forhåndsvisning ved EuroBlech 2018

Kostnadseffektive, kraftige og effektive motorer til prosessindustrien

Verktøymakere! Ta kontakt.

FRAM: Spreader beam

Beskyttelse for container og mur på miljøstasjoner

Punkt- og kontinuerlig nivå-målinger med JUMO NESOS

Gave langs grønn linje

iriSound Intercom Solutions

RS Components utvider RS Pro-pneumatikkporteføljen

Boltrekking og grønn energi

Kjære kunde!

Trådløs kommunikasjon i solcelleanlegget

RS Components introduserer industrivideoskoper for bruk innen utstyrskontro...

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

To MESSER MultiTherm maskiner er nå klare for salg

Nytt Instrumentmagasin ute nå!

Send til en kollega

1.193