Havila og Hurtigruten får kystrute-kontrakter

| Av NTB | Tips redaksjonen om en historie

Hurtigruten skal operere sju skip, mens Havila kommer inn med fire nye skip.

Både Hurtigruten og Havila får kontrakter med staten på kystruten. Det kunngjorde Samferdselsdepartementet fredag.

Les også: Alle hurtigruteskip skal bli grønne

– Regjeringen er opptatt av å sikre et godt transporttilbud for folk i distriktene langs norskekysten. Nå fornyer vi kontraktene for kystruten. Vi vil fremover beholde dagens tilbud, med daglige avganger fra 34 havner hele året og med transport av både passasjerer og gods. Det ble utlyst tre delkontrakter med til sammen elleve ruter, og vi innstiller nå to aktører som vinnere til å levere tjenestene fra og med 2021, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Samferdselsministeren trekker fram at miljøregnskapet blir betydelig bedre som følge av strengere krav i de nye kontraktene.

– CO2-utslippene fra tjenesten blir en firedel lavere enn i dag. Prisen for staten blir i sum omtrent den samme som vi betaler i dag. Det er vi fornøyd med, sier han.

Rederi på Sunnmøre

Rederiet Havila, som holder til i Fosnavågen på Sunnmøre, innstilles til en kontrakt med fire skip på kystruten. De fire skipene skal bygges nye og operere for selskapet Havila Kystruten AS.

– Dette er en merkedag for Havila-gruppen. Vi har tidligere eid andeler i et eldre hurtigruteskip. Nå får vi mulighet til å eie og drive fire av elleve skip. Dette gleder vi oss til, sier reder Per Sævik.

Les også: Dronningen kurator for verdens første hybridskip

Aksjen til Havila Shipping steg kraftig på Oslo Børs da avgjørelsen ble kjent. Fredag ettermiddag ble den omsatt for 9,91 kroner, en oppgang på 5,4 prosent fra torsdag.

Samferdselsminister Solvik-Olsen sier det gledelig at et norsk rederi har lyktes med å nå opp i konkurransen med Hurtigruten.

– Vi har tillit til at Havila-konsernet, som har lang erfaring med bygging og drift av store skip og med sjøtransporttjenester langs kysten, vil gi de reisende en god opplevelse, sier han.

Hurtigruten skal seile kommersielt

Hurtigruten AS innstilles til kontrakter med til sammen sju skip – en delkontrakt på fire skip og en på tre skip. Selskapet skal bruke skip de allerede har, men som bygges om, slik at utslippene blir lavere og miljøkravene nås.

– Vi i Hurtigruten er glade for å skulle levere tjenester til kysten, slik vi har gjort i 125 år. Vi har strukket oss langt i forhandlingene for å få til en avtale med staten, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Han varsler at selskapet vil seile også de dagene de ikke har vunnet anbud for, men med rene kommersielle seilinger til utvalgte havner mellom Bergen og Kirkenes. Til dette kommer selskapet til å bruke de tre største skipene – MS Trollfjord, MS Midnatsol og MS Finnmarken.

 

Mer om: Havila | Hurtigruten


Hold deg opdatert med Metal Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Dette er Prosess 21

Helge Lund ny styreleder i BP

Første Johan Sverdrup-plattform installert

I går ble den siste modulen til stigerørsplattformen på Johan Sverdrup-feltet løftet på plass.

Slik fungerer laksebåten

Kan få ekstraskatt på 4 milliarder

Nedgang for Hydro

Nyhetsbrev

Positivt for Songa Bulk

50 må gå fra Norsea Group

Wilson selger MV Wilson Rye

Kanonbra kvartal fra Statoil

Oljegiganten har nettopp presentert flotte resultater for første kvartal 2018.

Rømningssikre betongmerder

Castberg-kontrakt til Baker Hughes

Frydenbø Industri utvider

NorthConnect kan bli gull for Norge

Det hardt kritiserte kabelprosjektet mellom Norge og Skottland kan gi overskudd på 14 milliarder kroner på norsk side, ifølge Energi Norge.

Får ny Mærsk-avtale

Deepocean kjøper Delta Subsea

Vestnes Ocean og Liodo Marine fusjonerer

Kongsberg Maritime skal automatisere Bastøy-fergene

Subsea 7 legger inn bud på amerikansk selskap

Ukas vits: Ufrivillig jobbskifte

Optimistiske ledere

Aluminiumprisen faller

Henter 1,37 milliarder – vurderer rigg-kjøp

Spectrum med minus

Tess kjøper størstedelen av PSO

Seadrills redningsplan er godkjent

Scarabeo får enda mer jobb

Brasil-oppdrag til Solstad Farstad

Får dekket bøter på 8,1 mill.

Utgard utvides

Aluminiumsprisene kraftig opp

Ervik tar over Salmar

Stabile metallpriser tross straffetoll

Frykter for norsk skipsfarts framtid

Risikerer livstid for laksesmugling

Industriproduksjon med svak økning

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Honeywell SmartLine SMV800 multivariabel transmitter

Nyansatt Salgsingeniør hos Mitsubishi Electric Europe B.V. Norway Factory Automation

Våren 2019 åpner det nye sentrallageret ved Nebbenes

Er du interessert i permanent merking?

Promet ble årets leverandør hos Altus Intervention AS.

KUKA Nordic i samarbeid med Ameka AS

Møt oss på PulPaper 29-31.05.2018 i Helsinki

Ny manuell fres tilbys for levering i uke 17

Sjølund kan levere et bredt utvalg av rullede profiler, som brukes i forskjellige henseender.

Ugresskontroll uten bruk av kjemikalier

Batteridreven rørbøyer TB35

Vinn en ZEISS kikkert

Sverdrup Steel vil gjerne presentere vår nye medarbeider Christer Leon Skamfer

Michell Easidew duggpunktstransmitter

RS Components lanserer små RS Pro infrarøde-temperatursensorer til industrien

Erling Haug AS på plass på Vestbase!

Roll reduction tank til North Sea Giant

Kardex Remstar er valgt som leverandør av automatisk lagerløsningen til Norsk helsearkiv sitt nybygg

Fixturlaser akseloppretting og shims

Termokameraene i Fluke Ti480 og Ti450 PRO-seriene ble nylig finjustert

Besøk Datek Løfteteknikk på Hannovermessa 23.-27-april!

WLAN- og Bluetooth-overføring i én modul

Nye spenningsvarianter for pålitelig forsyning

Sverdrup Steel vil gjerne presentere vår nye medarbeider Thomas Refstad

Karl M. Gulbrandsen Stansefabrikk fortsetter å bidra til kunstverdenen

Send til en kollega

1.662