23948sdkhjf

Havila og Hurtigruten får kystrute-kontrakter

| Av NTB | Tips redaksjonen om en historie

Hurtigruten skal operere sju skip, mens Havila kommer inn med fire nye skip.

Både Hurtigruten og Havila får kontrakter med staten på kystruten. Det kunngjorde Samferdselsdepartementet fredag.

Les også: Vellykket prøvetur

– Regjeringen er opptatt av å sikre et godt transporttilbud for folk i distriktene langs norskekysten. Nå fornyer vi kontraktene for kystruten. Vi vil fremover beholde dagens tilbud, med daglige avganger fra 34 havner hele året og med transport av både passasjerer og gods. Det ble utlyst tre delkontrakter med til sammen elleve ruter, og vi innstiller nå to aktører som vinnere til å levere tjenestene fra og med 2021, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Samferdselsministeren trekker fram at miljøregnskapet blir betydelig bedre som følge av strengere krav i de nye kontraktene.

– CO2-utslippene fra tjenesten blir en firedel lavere enn i dag. Prisen for staten blir i sum omtrent den samme som vi betaler i dag. Det er vi fornøyd med, sier han.

Rederi på Sunnmøre

Rederiet Havila, som holder til i Fosnavågen på Sunnmøre, innstilles til en kontrakt med fire skip på kystruten. De fire skipene skal bygges nye og operere for selskapet Havila Kystruten AS.

– Dette er en merkedag for Havila-gruppen. Vi har tidligere eid andeler i et eldre hurtigruteskip. Nå får vi mulighet til å eie og drive fire av elleve skip. Dette gleder vi oss til, sier reder Per Sævik.

Les også: TTS vant Hurtigruten-kontrakt

Aksjen til Havila Shipping steg kraftig på Oslo Børs da avgjørelsen ble kjent. Fredag ettermiddag ble den omsatt for 9,91 kroner, en oppgang på 5,4 prosent fra torsdag.

Samferdselsminister Solvik-Olsen sier det gledelig at et norsk rederi har lyktes med å nå opp i konkurransen med Hurtigruten.

– Vi har tillit til at Havila-konsernet, som har lang erfaring med bygging og drift av store skip og med sjøtransporttjenester langs kysten, vil gi de reisende en god opplevelse, sier han.

Hurtigruten skal seile kommersielt

Hurtigruten AS innstilles til kontrakter med til sammen sju skip – en delkontrakt på fire skip og en på tre skip. Selskapet skal bruke skip de allerede har, men som bygges om, slik at utslippene blir lavere og miljøkravene nås.

– Vi i Hurtigruten er glade for å skulle levere tjenester til kysten, slik vi har gjort i 125 år. Vi har strukket oss langt i forhandlingene for å få til en avtale med staten, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Han varsler at selskapet vil seile også de dagene de ikke har vunnet anbud for, men med rene kommersielle seilinger til utvalgte havner mellom Bergen og Kirkenes. Til dette kommer selskapet til å bruke de tre største skipene – MS Trollfjord, MS Midnatsol og MS Finnmarken.

 

Mer om: Havila | Hurtigruten
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Patentstrid endte med forlik

Dramatisk redningsaksjon for lasteskip

Godtar forelegg på 4,5 millioner kroner

Bilprodusentene vil ha sterkere stål og lettere biler

Rekordløft fullfører Johan Sverdrup feltsenter

Havyard oppdaget avvik

Nyhetsbrev

Norge kan bli elektrisk

Skal bli tredje størst på norsk sokkel

Full fart hos Risnes

Første ståldrager på plass

Sveaas investerer 200 MNK i spektakulær stålbru

Vil undersøke overføringer før truck-konkurs

Fant ølboks i torskemagen

Astrup AS skal levere ANO fasadeplater til Signalprosjekt

Norsk Industri møtte NAV Rogaland

Slår sammen datterselskap

Engcon investerer 90 millioner i nye maskiner

Uavklart skjebne for havarert dokk

Astori AS kjøpt opp

TechnipFMC sikret seg stor Equinor-kontrakt

ASKO planlegger sjødrone i Oslofjorden

Skal designe multifunksjonsfartøy

Vindfarm-kabler skal lages i Drammen

Oda-feltet i produksjon fem måneder før planlagt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Nye serviceoppdrag for Munck Cranes

Nyhet om den rutile rørtråden Filarc PZ6113 (E71T)

Ny styreleder i toppen for DIRA

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

Vi er på plass

Marine calibration test case

Hvis du er interessert i "super-resolution imaging", så skal denne workshop være for deg!

BRANNSIKKERHET: Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Movi-C modulbasert automatiseringssystem fra SEW-EURODRIVE

iTec med når Norges mest miljøfokuserte og innovative videregående skole bygges

Ny Designpris til Elesa!

Intelligente målesystemer for energi og strømkvalitet

Den automatiserte kameleontungen

Nipper AGV - Intelligent palletransport

Invitasjon: Åpent hus i Ravema sitt nye Demosenter på Jæren

Bærbar filterpumpe MFU 15 fra HYDAC

Kulelagerhuset - NTN-SNR lagre for stålverk

Webinar | “Measure 1500 parametres in 30 minutes and save time”

MESSER satser stort på nye løsninger

Den ledende teknologien innen støybeskyttelse i byer og tettsteder

Nor-Shipping 2019 - Klüber Lubrication Nordic

FLIR Ex-XT serien termokamera

Oppdag vår nye nettside !

Beijer Electronics lanserer nye G serie distribuert IO

BRANNSIKKERHET: Gjør bygget ditt enda sikrere med digitaliserte kontroller

Send til en kollega

0.147