Havila og Hurtigruten får kystrute-kontrakter

| Av NTB | Tips redaksjonen om en historie

Hurtigruten skal operere sju skip, mens Havila kommer inn med fire nye skip.

Både Hurtigruten og Havila får kontrakter med staten på kystruten. Det kunngjorde Samferdselsdepartementet fredag.

Les også: Nær konkurs endret til milliardoverskudd

– Regjeringen er opptatt av å sikre et godt transporttilbud for folk i distriktene langs norskekysten. Nå fornyer vi kontraktene for kystruten. Vi vil fremover beholde dagens tilbud, med daglige avganger fra 34 havner hele året og med transport av både passasjerer og gods. Det ble utlyst tre delkontrakter med til sammen elleve ruter, og vi innstiller nå to aktører som vinnere til å levere tjenestene fra og med 2021, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Samferdselsministeren trekker fram at miljøregnskapet blir betydelig bedre som følge av strengere krav i de nye kontraktene.

– CO2-utslippene fra tjenesten blir en firedel lavere enn i dag. Prisen for staten blir i sum omtrent den samme som vi betaler i dag. Det er vi fornøyd med, sier han.

Rederi på Sunnmøre

Rederiet Havila, som holder til i Fosnavågen på Sunnmøre, innstilles til en kontrakt med fire skip på kystruten. De fire skipene skal bygges nye og operere for selskapet Havila Kystruten AS.

– Dette er en merkedag for Havila-gruppen. Vi har tidligere eid andeler i et eldre hurtigruteskip. Nå får vi mulighet til å eie og drive fire av elleve skip. Dette gleder vi oss til, sier reder Per Sævik.

Les også: Hurtigruten overtar verft

Aksjen til Havila Shipping steg kraftig på Oslo Børs da avgjørelsen ble kjent. Fredag ettermiddag ble den omsatt for 9,91 kroner, en oppgang på 5,4 prosent fra torsdag.

Samferdselsminister Solvik-Olsen sier det gledelig at et norsk rederi har lyktes med å nå opp i konkurransen med Hurtigruten.

– Vi har tillit til at Havila-konsernet, som har lang erfaring med bygging og drift av store skip og med sjøtransporttjenester langs kysten, vil gi de reisende en god opplevelse, sier han.

Hurtigruten skal seile kommersielt

Hurtigruten AS innstilles til kontrakter med til sammen sju skip – en delkontrakt på fire skip og en på tre skip. Selskapet skal bruke skip de allerede har, men som bygges om, slik at utslippene blir lavere og miljøkravene nås.

– Vi i Hurtigruten er glade for å skulle levere tjenester til kysten, slik vi har gjort i 125 år. Vi har strukket oss langt i forhandlingene for å få til en avtale med staten, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Han varsler at selskapet vil seile også de dagene de ikke har vunnet anbud for, men med rene kommersielle seilinger til utvalgte havner mellom Bergen og Kirkenes. Til dette kommer selskapet til å bruke de tre største skipene – MS Trollfjord, MS Midnatsol og MS Finnmarken.

 

Mer om: Havila | Hurtigruten


Hold deg opdatert med Metal Supply NO

Skriv kommentar

Mest lest

Forsiden akkurat nå

Metal Supply tar sommerferie

Vi er tilbake med daglige nyhetsbrev fra torsdag 2. august!

Sikrar verft-aktivitet ut neste år

Skarpe finalister til Innovasjonsprisen 2018

Havyard har signert ny kontrakt

Kjøper Rolls-Royce Marine for 5,3 milliarder kroner

Har sjekka norsk fiskefôr for uønskte stoff

Nyhetsbrev

Byggjer stort kabelleggingsfartøy for Nexans

Nektast å bygga rømmingssikkert oppdrettsanlegg

Nytt Åkerblå-oppkjøp i nord

Awilco klatrer på børs etter kontrakt

Nomo etablerer seg i Norge via oppkjøp

Bygger cruisefartøy for luksus-ekspedisjoner

Kjøper det de mener er to milliarder oljeekvivalenter

Kontrakt inngått med Alsaker Fjordbruk

Nyoppstartet rederi kontraherer brønnbåt fra FMV

Inngår langsiktig avtale for norsk aluminium

Leverer plan for historisk lønnsomt prosjekt

Vinner stor kontrakt på sjøkabel for Equinor

Lader opp til stor batterisatsing

Ny salgssjef i Steinsvik

Kjøper skip - treng meir folk

Golden Energy Offshore Services kjøper to skip frå verft i Kina. No lyser dei ut rundt 20 jobbar.

Abyss etablerer nytt teknologiselskap

Gir 1,4 milloner i støtte til maritim fagskole

Skipsdåp "ukjent" for folk i Tromsø

Ukens vits: I disse fotball VM-tider

Har vunnet viktig kontrakt i Equinors Askeladd-prosjekt

Styrker flåten med dobbel leveranse

- Mer forskning avgjørende for Norge som havnasjon

Dette blir oppgavene til Senter for oljevern og marint miljø

Overtar verksted for lakkering

Bidrar til 60 prosent drivstoffreduksjon på kabelleggingsfartøy

Equinor blir storkunde i nytt datasenter

Solstad Farstad med flere avtaler på kroken

Frikjennelse av Bergen Group-sjef ankes

Storsatsing på teknologi-pilot er i full produksjon

Damer gjenvalgt i Bergen Group ASA

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny rørtang fra Bahco med 10 ganger raskere hurtigjustering!

Kontinuerlig overvåke fuktighetsforhold i jord for å håndtere landbruksavlinger

kNm Hydraulikk leverer verdens raskeste strekkeverktøy

JUMO thermoCOR er en komplett servicepakke for operatører av industriovner.

Michells Easidew duggpunktstransmitter

Modulære elektronikkhus i serien ICS

Cloud-IoT-Gateway for Proficloud

SpirMekanisk - lærebedrift

Flying start for KUKA smartPAD-2 - Smidige utforming, høyere ytelse og mer intuitiv robotstyring.

ASTRUP: Sommeren står for dør: Let's PLAY!

RS Components introduserer nytt trådløs-tilbehør for bruk med PELTOR-øreklokker

Toyota med nytt bygg i Stryn

Besøk BAHCO på GATEBIL til helgen

Markedsrapport fra Astrup

Kjøp et verktøyoppbevaringssystem og få muligheten til å vinne en gullbillett

Tibnor: Åpningstider sommeren 2018

RS Components inngår avtale om å være digital distribusjonspartner for Glenair

Trelleborg Teguflex gummikompensatorer fra Fuglesangs

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

God sommer fra iTec!

Xylem leverer komplette maskinpakker og slamfilter til Akvadesign AS

Ny 6 kwh fiberlaser i Norge

Ønsker du å vite hvordan mikroskopi gir deg unik innsikt i materialets komp...

iTec inngår samarbeid med HMS spesialist KEMPER

KB Stålindustri tilbyr prosjektering

Send til en kollega

0.181