23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Vard-kontrakt fra øverste hylle

Vard skal designe og bygge et polarekspedisjonsskip til en verdi av 2,7 milliarder kroner.

Oppdragsgiveren er

det franske cruiseselskapet Ponant

som Ålesund-konsernet bygger flere skip for allerede. Luksusskipet blir rederiets første hybride isbryter som bruker både batteri og flytende gass (LNG) som energikilder.

Designet for polarstrøk

Cruiseskipet er utviklet av Ponant, Stirling Design International, Aker Arctic og Vard i fellesskap. Fartøyet er designet slik at det tåler reiser i polare strøk – som Nordpolen.

Båten blir på 30.000 tonn, rundt 150 meter lang og 28 meter bred og vil få en toppfart på 15 knop i åpent vann. Skipet gir plass til 270 passasjerer i 135 leiligheter, og en bemanning på 180 personer.

Innredes i Norge

Skroget skal bygges ved Vards verft i Tulcea i Romania og innredes på Vard Søviknes. Hvis alt går etter planen, skal luksusskipet være klar til innsats før sommeren 2021.

Ikke rart at Vards direktør Roy Reite var oppglødd da prestisjekontrakten var sikret.

- Et virkelig fascinerende prosjekt for oss, påpeker han i børsmeldingen.

Bygger fire skip allerede

Franske Ponant er allerede kunde hos Vard. Det bygges for tiden fire ekspedisjonsskip. Den første cruisebåten skal leveres før sommeren neste år, og de tre resterende i perioden høst 2018 til sommeren 2019.

To store kontrakter på to uker

Og det er bare to uker siden Vard dro i land en annen «storfisk». Selskapet skal nemlig designe og bygge hele syv trålere for fire islandske rederier - for 700 millioner kroner.

SE animasjonsvideoen!

Les også:Storkontrakt til Vard

Og denne:Vard bygger flåter for Cermaq
BREAKING
{{ article.headline }}
0.101