Kontraktene ble inngått i helga. Det er rederiene Bergur-Huginn, Utgerdarfelag Akureyringa, Gjögur og Skinney-Thinganes som har bestilt de syv fisketrålerne. Vard Design i Ålesund står for utformingen, mens fartøyene skal bygges av Vards verft på Aukra.
Leveres i 2019Når alt går etter planen, skal de første to trålerne leveres Bergur-Huginn i første og andre kvartal 2019. Bergur-Huginns to fartøyer vil da gå ut av fiskeflåten.
Den tredje tråleren skal være klar til innsats for Utgerdarfelag Akureyringa på forsommeren 2019, mens det fjerde og femte fartøyet fornyer flåten til Gjøgur i andre og tredje kvartal samme år.
De to siste fisketrålerne skal overleveres Skinney-Thinganes i tredje og fjerde kvartal 2019, altså etter sommeren.
Fire kontrakter på kort tidVard-konsernet ser ut til å komme seg ut av nedgangstidene. Etter at Vard Auka måtte permittere halve staben i august i år, har selskapet kapret fire nye kontrakter på forholdsvis kort tid: en for et ekspedisjonsfartøy i Australia, en på et servicefartøy for Midt-Norsk Havbruk og en på bygging av offshoreflåter for oppdrettskonsernet Cermaq.
Og nå altså storkontrakten med de islandske fiskeriselskapene som sikrer arbeid til langt ut i 2019.
Les også: