Kontrakten inneholder et komplett diesel-elektrisk system til skipet som er under bygging ved et spansk verft. I tillegg er Norwegian Electric Systems (NES) ansvarlig for engineering og mekanisk ferdigstillelse av systemet.
Sett på andre markedssegmenterOffshore-markedet har de siste årene vært svært dårlig. NES har derfor fokusert på andre markedssegmenter som ferge og fiskeri.
«Når vi nå vinner vår åttende systemleveranse hos Esvagt betyr det at dette selskapet er en veldig viktig kunde for oss. Det viser også at vi er konkurransedyktige innenfor vårt tradisjonelle segment så vel som nye,» skriver direktør Tor Leif Mongstad i en pressemelding.
Skipet skal bygges på verftet Astilleros Zamakona Santurzi i Spania og skal leveres i august 2019. Esvagt har inngått kontrakt med det danske vindkraftselskapet MHI Vestas, og skipet skal betjene feltet OWF Deutsche Bucht.
De syv andre skipene er bygget hos ASL Shipyard i Singapore, Cemre Shipyard i Tyrkia og Astilleros Zamakona Santurzi i Spania.