Hydrogenferja skal være i full drift på sambandet Hjelmeland-Nesvik-Skipavik i Rogaland i 2021. Totalt skal utslippene på strekningen reduseres med over 4.000 tonn Karbondioksid årlig. Dette utgjør rundt én prosent av de samlede utslippene fra norske ferjer.
UtviklingskontraktStatens Vegvesen har nå kvalifisert de tre ferjerederiene som inviteres til dialog ut over høsten i år, før den endelige anbudskonkurransen utlyses i mai neste år. Tildelingen av utviklingskontrakt kan skje i løpet av høsten 2018. Fergen må ferdigstilles for testing og dokumentasjon i løpet av høsten 2020.
I dag er det ingen sammenlignbare hydrogendrevne fartøy i drift. Det kreves at den hydrogendrevne ferjen også skal kunne drives helelektrisk med lading fra kai, slik at rutetilbudet opprettholdes om det skulle oppstå problemer med hydrogendriften.
Prosjektet gir Norge og Sør-Vestlandet unike muligheter, mener Statens Vegvesen.
- Ambisjonen for prosjektet er å skyve nullutslippsteknologi et langt skritt videre. Det vil kreve et stort utviklingsarbeid for å bunkre og drifte et fartøy med hydrogen. Overføringsverdi til andre deler av sjøfarten er derfor stor, mener vegdirektør Terje Moe Gustavsen.
Aldri blitt gjort førNHO føler seg trygg på at rederiene vil klare dette, men understreker samtidig ansvaret som ligger i utviklingsarbeidet.
- På under tre år må ferjen prosjekteres og bygges, i tillegg til den nødvendige infrastrukturen på land. Rederiene tar på seg et stort ansvar, ikke bare for å utvikle konseptet, men også for full drift av ferja. Dette har aldri vært gjort før. Det er så nytt at Sjøfartsdirektoratet må utvikle regelverket parallelt med prosjektering og bygging. Kontrakten og framdriftsplanene må derfor ta hensyn til risikoen som ligger i prosjektet, poengterer administrerende direktør i NHO Sjøfart, Frode Sund.
HERkan du lese mer om den planlagte hydrogenferjen.