23948sdkhjf

Tysk redning for hydrogenferja?

Det tyske selskapet Hy2gen vil bygge hydrogenfabrikk i Suldal i Rogaland. Fabrikken kan bli leverandør av hydrogen til Norleds hydrogenferje.

Det skriver NRK, dagen etter at Metal Supply skrev om Norleds hydrogenferje som ikke kunne gå på norsk hydrogen og dermed i stedet få kjørt flytende hydrogen fra kontinentet. Det er lite miljøvennlig, selv om ferja framstår som svært miljøvennlig.

Nå varsler det tyske selskapet Hy2gen at jobber med å få etablert en hydrogenfabrikk i Suldal i Rogaland, skriver NRK.

- Utfordringen er at det er et relativt lite behov for hydrogen i forhold til den kapasiteten vi ønsker å bygge ut, sier Thor Magnus Rovik i Hy2gen til NRK.

Det positive er at hydrogenferja skal på det såkalte Hjelmeland-sambandet, et steinkast unna Suldal. Likevel: Fabrikken blir ikke ferdig til oppstart for hydrogenferja i april neste år.

Hydrogenfabrikken er fortsatt på planleggingsstadiet, og det er ingen avtale med en første kjøper ennå. Rovik sier til NRK at de har et godt håp om å kunne levere den første hydrogenen mot slutten av 2021 – i alle fall i komprimert form.

Fra Norled heter det at Suldal-fabrikken kan bli en svært god kandidat som leverandør til hydrogenferja, men det understrekes at det ikke finnes noen avtaler på plass ennå. Teknisk direktør i selskapet sier til NRK at han tror at Hy2gen kan levere hydrogen først i 2023 eller 2024.

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078