23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Tysk redning for hydrogenferja?

Det tyske selskapet Hy2gen vil bygge hydrogenfabrikk i Suldal i Rogaland. Fabrikken kan bli leverandør av hydrogen til Norleds hydrogenferje.

Det skriver NRK, dagen etter at Metal Supply skrev om Norleds hydrogenferje som ikke kunne gå på norsk hydrogen og dermed i stedet få kjørt flytende hydrogen fra kontinentet. Det er lite miljøvennlig, selv om ferja framstår som svært miljøvennlig.

Nå varsler det tyske selskapet Hy2gen at jobber med å få etablert en hydrogenfabrikk i Suldal i Rogaland, skriver NRK.

- Utfordringen er at det er et relativt lite behov for hydrogen i forhold til den kapasiteten vi ønsker å bygge ut, sier Thor Magnus Rovik i Hy2gen til NRK.

Det positive er at hydrogenferja skal på det såkalte Hjelmeland-sambandet, et steinkast unna Suldal. Likevel: Fabrikken blir ikke ferdig til oppstart for hydrogenferja i april neste år.

Hydrogenfabrikken er fortsatt på planleggingsstadiet, og det er ingen avtale med en første kjøper ennå. Rovik sier til NRK at de har et godt håp om å kunne levere den første hydrogenen mot slutten av 2021 – i alle fall i komprimert form.

Fra Norled heter det at Suldal-fabrikken kan bli en svært god kandidat som leverandør til hydrogenferja, men det understrekes at det ikke finnes noen avtaler på plass ennå. Teknisk direktør i selskapet sier til NRK at han tror at Hy2gen kan levere hydrogen først i 2023 eller 2024.

 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|instance-web02