23948sdkhjf

Utvikler hydrogendrevet ferje

| Av Hermann Möhring | Tips redaksjonen om en historie

Boreal Sjø og Wärtsilä Ship Design har inngått samarbeidsavtale om å utvikle en hydrogendrevet ferje.

Ferjen skal betjene ruten Hjelmeland-Skipavik-Nesvik. Strekningen blir den aller første i verden der fartøyet skal benytte hydrogen som drivstoff, skriver Boreal på sine nettsider.

Utviklingskontrakt
Statens vegvesen har fått i oppdrag å lyse ut en utviklingskontrakt for en hydrogendrevet ferge som skal settes i drift i 2021. Fergestrekningen vil opereres av to ferger: den ene skal være full-elektrisk, den andre hybrid hydrogen-elektrisk - med 50 prosent av fremdriften fra hydrogen.

Skal hete «Hydrogen»
Boreal har reservert skipsnavnet «Hydrogen» og venter nå på hvem som får tildelt driften av den nevnte ferjestrekningen.

Den nye ferjen blir det første fartøyet i sin størrelse noensinne som drives av hydrogen i kommersiell drift, og er dermed en milepel for transportløsninger med energi fra hydrogen, mener Boreal. Hydrogenferge-prosjektet i Boreal ledes av Ivan Fossan, en av nøkkelpersonene i utviklingen av den første elektriske fergen «Ampere».

Konseptet leveres i august
Boreal har vært gjennom prekvalifisering for konkurransen, og er nå sammen med Wärtsilä i dialogfasen med Statens vegvesen. De to legger nå siste hånd på det endelige konseptet. Innleveringsfrist for ferdige løsninger og tilbud til Statens vegvesen er august i år.

Dreven på LNG-drift
Wärtsilä Ship Design har lang erfaring med løsninger for gasshåndtering gjennom sine mange design av skip med LNG-drift.

Selskapet har også vært med på en rekke relevante innovasjons- og utviklingsprosjekter, og er vant til et tett samarbeid med klasseselskap og sjøfartsmyndigheter på områder der det ennå ikke finnes ferdigutviklede regler og retningslinjer, roser Boreal.

Les også: Tre konkurrerer om verdens første hydrogenferje
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

ABB demonstrerer konsept for mobil laboratorierobot for fremtidens sykehus

Varsler permitteringer i Årdal

- Kina overrasker

Ytterligere stål-toll fra USA

"Brannferja" gikk på diesel

Harrier-eiere får millionbot

Nyhetsbrev

Fiskebåt grunnstøtte

Ukas vits: Parkeringsproblemer

Det bores som aldri før

Nye kystruteskip blir forsinket

Dyrt å reparere ferja etter batterieksplosjon

-Tviler på at Hywind blir lønnsom

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kongsberg-kontrakt med Shell

Brann i ferje

Mulig storkontrakt

Investerer i utbygging av Hywind Tampen

Bedring, men taper fortsatt penger

Krevende, men økende omsetning for leverandørene

Kostnadsendring i prosjekter på norsk sokkel

Arbeidsulykke hos Aker Solutions

Hils på «AlexisThe Robot» på OTD

Fornybar-næringen vokser kraftig

Har kontroll på energiforbruket med KAESER-hjelp

Kværner Stord får ny direktør

Ukens vits: Ren idioti

Subsea 7-sjef går av

Glad for at Regjeringen forenkler bort lov

Ukens vits: Flaggstang

Ukens vits: Billig kjole

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Norsecraft Tec AS på OTD i Stavanger

iTec nominert til EY Entrepreneur Of The Year 2019, reg. Sør

Fortsatt noen ledige plasser. Første mann til mølla.

Stansefabrikken på Elmia 2019

Nippon Gases er klar for OTD 2019

NYHET - Flir T860 Profesjonelt IR-kamera

Møt ePlast på OTD 2019

Produktkatalog fra Eiva-Safex

Slik digitaliseres norsk sokkel

Hansen Protection med arbeidsdrakt for polare strøk

ePlast har PEEK på lager

Hydroscand stiller på OTD

Det spares ikke på kruttet når OTD braker løs i Stavanger Forum 16. – 17. oktober.

Møter tungindustriens krav med additiv produksjon

PTFE/TEFLON på lager i Norge

Velkommen til Stavanger 16.-17. oktober 

Måler du store dimensjoner under tøffe forhold?

Indexer/rundbord med servostyring!

Webinar | 10 reasons why you should x-ray your parts

NYHET - Fluke Ti300+ IR-kamera

Besøk oss på OTD 2019

Bahco kommer til OTD

TTP SEALS deltar på OTD i Stavanger

Møt Bahco på Bygg Reis Deg

Messer Cutting Systems toppledelse på besøk hos iTec i Larvik

Send til en kollega

0.207