Ferjen skal betjene ruten Hjelmeland-Skipavik-Nesvik. Strekningen blir den aller første i verden der fartøyet skal benytte hydrogen som drivstoff, skriver Boreal på sine nettsider.
UtviklingskontraktStatens vegvesen har fått i oppdrag å lyse ut en utviklingskontrakt for en hydrogendrevet ferge som skal settes i drift i 2021. Fergestrekningen vil opereres av to ferger: den ene skal være full-elektrisk, den andre hybrid hydrogen-elektrisk - med 50 prosent av fremdriften fra hydrogen.
Skal hete «Hydrogen»Boreal har reservert skipsnavnet «Hydrogen» og venter nå på hvem som får tildelt driften av den nevnte ferjestrekningen.
Den nye ferjen blir det første fartøyet i sin størrelse noensinne som drives av hydrogen i kommersiell drift, og er dermed en milepel for transportløsninger med energi fra hydrogen, mener Boreal. Hydrogenferge-prosjektet i Boreal ledes av Ivan Fossan, en av nøkkelpersonene i utviklingen av den første elektriske fergen «Ampere».
Boreal har vært gjennom prekvalifisering for konkurransen, og er nå sammen med Wärtsilä i dialogfasen med Statens vegvesen. De to legger nå siste hånd på det endelige konseptet. Innleveringsfrist for ferdige løsninger og tilbud til Statens vegvesen er august i år.
Wärtsilä Ship Design har lang erfaring med løsninger for gasshåndtering gjennom sine mange design av skip med LNG-drift.
Selskapet har også vært med på en rekke relevante innovasjons- og utviklingsprosjekter, og er vant til et tett samarbeid med klasseselskap og sjøfartsmyndigheter på områder der det ennå ikke finnes ferdigutviklede regler og retningslinjer, roser Boreal.
Les også:Tre konkurrerer om verdens første hydrogenferje