Sikkerhetsforskriften gjelder nå for alle fartøy som benyttes i yrkessammenheng
Innen 1. juli må alle yrkesbåter samt privatfartøyer over 24 meter ha dokumenterte sikkerhetssystemer
Mens mindre fartøyer fram til årsskiftet var fritatt fra sikkerhetsforskriften, gjelder den nå for alle norske fartøyer som benyttes i yrkessammenheng.
– Den nye forskriften stiller nå krav til at lasteskip under 500 bruttotonn må kunne dokumentere at de har et system for sikkerhetsstyring. Det betyr i praksis at alle service- og lokalitetsbåter – uavhengig av størrelse – må ha dette på plass i løpet av kort tid, om de skal operere lovlig, sier Morten Øyahals i DBSC AS.
Den nye forskriften stiller samme krav til fiskefartøy under 500 bruttotonn, alle passasjerskip og til fartøyer over 24 meter som brukes utenfor næringsvirksomhet.
Deadline 30. juni 2017
Formålet med det nye regelverket er å ivareta sikkerhet til sjøs, hindre personskader og tap av mennesker og unngå skade på miljø og materielle verdier. DBSC AS har i snart 10 år levert sikkerhets-, beredskaps- og kvalitetsstyringssystemer til både små og større rederier på Norskekysten.
– Kravet er at rederiet – altså eieren av båten – skal ha et dokumenterbart sikkerhetssystem i samsvar med forskriften. Systemet skal omfatte instrukser, prosedyrer og eventuelle sjekklister som er tilpasset skipets og rederiets drift, forklarer Øyahals.
Med sin lange og brede erfaring fra sjøfart, har selskapets sikkerhetsrådgivere utviklet pakkeløsninger for fartøy som nå blir omfattet av forskriften.
– Pakkene tilfredsstiller alle krav i forskriften og er tilpasset behovene på de ulike fartøystypene, inkludert beredskap og opplæring, avviksbehandling og vedlikehold. Løsningene er oversiktlige og enkle å implementere, slik at du kan operere i henhold til loven også etter 1. juli i år, sier Morten Øyahals.