23948sdkhjf

Tragedien som venter på å skje i Nordsjøen

En anonym kilde fra organisasjonen Lederne slår nå alarm om minimumskravene til petroleumsvirksomhet i Nordsjøen og manglende krav til oppfølging som kan føre til katastrofe dersom noe skulle inntreffe ved installasjoner i Nordsjøen.
- I et møte med et oljeselskap spurte vi om de sjekket nye fartøy som blir tatt inn på kortvarige standby-oppdrag om de har trent på beredskapstjenestene. Svaret var nei.

Dette sier Ledernes kilde. Han er medlem av organisasjonen og har lang fartstid i bransjen. I frykt for å stå frem som en varsler vil han forholde seg anonym i denne saken, skriver Lederne i en pressemelding i dag.

-Det settes mange krav til beredskapsfartøy i Nordsjøen idag, men i Norsk Olje og Gass sine reviderte retningslinjer for sikkerhets- og beredskapsopplæring har mange av kravene blitt redusert til et nivå som kan føre til en katastrofe dersom en ulykke skulle inntreffe, sier han til Lederne.

Ulykkene ved norske oljeinstallasjoner har økt det siste året. Åtte ulykker har skjedd ved norske oljeinstallasjoner siden 19. september i år. Situasjonen går ikke ubemerket hen for de som jobber i Nordsjøen, heter det i meldingen.

-Kravene har både blitt færre og mindre omfangsrike. Et eksempel er kravet til et beredskapsfartøy om kun 0,75 m2 gulvareal per person i tilfelle en nødsituasjon – og da regnes det også med ganger og trapper. Et annet er det manglende kravet til minimumsbemanning ombord på beredskapsfartøy, forklarer kilden.

Bekymringen forverres ifølge Lederne av manglende krav til kompetanse til de få som er ombord på beredskapsfartøyene. Dette fremkommer av Norsk Olje og Gass’ ”002 – Anbefalte retningslinjer for sikkerhets- og beredskapsopplæring.”

Nedstrippede krav

Norsk Olje og Gass reviderte sine anbefalte retningslinjer for sikkerhets- og beredskapsopplæring (002) i 2015, og i denne ble alle spesielle krav til kompetanse for mannskapet på beredskapsfartøyene fjernet. Per i dag er det ingen spesielle krav til hverken opplæring eller kursing til mannskapet om bord på beredskapsfartøyene utover minimumskravene til ”The International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers” (STCW). Dette gjelder også for et så spesielt og viktig område som medisinsk behandling ved en krisesituasjon, skriver Lederne i meldingen.

-Dette står i sterk kontrast til det britiske Maritime & Coastguard Agencys strenge krav både til minimumsantall ombord og krav om ekstra trening på medisinsk behandling. Ingen av disse kravene stilles til beredskapsselskaper på norsk side, sier kilden til Lederne.

Ingen oppfølging av krav
Lederne-medlemmet forklarer at et hvilket som helst skip som har fått utstedt et beredskapssertifikat kan gå inn på en beredskapskontrakt, uten at oppdragsgiver nødvendigvis sjekker om opplæring og trening har blitt foretatt siden sertifikatet ble utstedt. Datoen for utstedelse kan ligge flere tiår tilbake i tid.

- Kravene for et beredskapsselskap er per i dag at det skal ha et sertifikat for å operere lovlig, og at mannskapet skal ha et førstehjelpskurs hvert femte år. Tidligere hadde selskapene repetisjonskrav om førstehjelpskurs og medisinsk behandling hvert andre år, forklarer han.

Ingen beredskapsgaranti
Sjøfartsdirektoratet står som utsteder av disse sertifikatene, men i etterkant av utstedelsene finnes det ingen krav til opprettholdelsen av standardene for blant annet trening, opplæring, eller minimumskrav for antall mannskap. Dette gjelder for alle beredskapsaktørene som opererer i norske farvann i dag. I praksis vil dette bety at mannskapet på oljeinstallasjoner, relevante tilsyn eller myndigheter ikke kan gi noen garanti om at det finnes tilstrekkelig beredskap til å takle en større ulykke ved norske oljeinstallasjoner i Nordsjøen, opplyser Lederne.

I Norsk Olje og Gass sine retningslinjer heter det at norske beredskapsaktører skal ha et system for dokumentasjon av opplæring og øvelsesopplegg, men ifølge Ledernes kilde er det ingen som holder oppsyn med om hvorvidt aktørene faktisk utfører dette i praksis. Uten strengere krav om regelmessige øvelser og driller kan det settes store spørsmålstegn ved ansvarligheten omkring lovene og regelverket til beredskapsselskapene, og til den praktiske gjennomføringen hos alle sikkerhets- og beredskapsrutinene ved en eventuell krise ved norske oljeinstallasjoner, heter det videre.

- Kravene bør gjennomgås omgående
- Hvor ofte gjennomfører mannskapet til et PSV (plattform supply-skip, red.anm.) øvelser som simulerer et verst tenkelig scenario ved en oljeinstallasjon? Svaret kan være ”ofte” eller ”sjelden”, men likefullt er dette vilkårlig, og rapporteres ikke jevnlig til et relevant tilsyn eller myndigheter, ifølge Ledernes kilde.

- I praksis er det liten forskjell på et beredskapsfartøy og en vanlig PSV slik kravene foreligger i dag. Regelverket og kravene rettet mot beredskapsfartøy i Nordsjøen bør gjennomgås og styrkes for å sikre at krisesituasjoner ved en installasjon blir håndtert på en måte som begrenser skadeomfanget til et minimum for alle, forklarer Ledernes kilde.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094