23948sdkhjf

Harding-utstyr skal sikre Hurtigruten-passasjerer på ekspedisjon

Harding har vunnet kontrakten på å levere livredningsutstyret til to ekspedisjons-skip som Hurtigruten skal bygge hos Kleven verft.
– Kontrakten viser til fulle at Harding er en aktør som verftet og sluttkunden Hurtigruten har tillit til, og at vi er i stand til å levere trygge og konkurransedyktige produkt og servicetjenester til et skip som skal operere i tøffe farvann. At både Kleven og Hurtigruten er tilbakevendende kunder hos oss, gjør avtalen ekstra hyggelig. Hurtigruten har i dag våre livbåter på de fleste av skipene sine, og vi har også levert livbåter til de fleste av nybyggene til Kleven de siste årene, forteller Bjørn Sturle Hillestad, global salgs- og markedsføringssjef i Harding.

Utstyrspakken fra Harding til hvert av skipene består av to livbåter med tilhørende daviter, to tender-båter med tilhørende daviter, to hurtiggående mann over bord-båter med daviter, samt ferdigstilling og igangsetting av systemene om bord. Hver livbåt har kapasitet til 150 personer. Hver tenderbåt har en kapasitet på 120 personer når den går i skytteltrafikk med cruisepassasjerer, og 150 personer om den må benyttes som livbåt. Alt utstyret fra Harding vil bli levert i Hurtigruten sine farger, for å gli best mulig inn på skipene.

Første i verden
De nye hurtigruteskipene blir de første ekspedisjons-skipene i verden med hybridframdrift, noe som gir drivstoffinnsparinger og miljøgevinster, og gjør det mulig å seile helelektrisk i kortere intervall på ruter til Svalbard, Antarktis, Norskekysten og andre eksotiske reisemål.

– Tryggheten, både for våre gjester og mannskap, står i sentrum for alt vi gjør. Vi har et langt og godt samarbeid med Harding som leverandør både langs norskekysten og til ekspedisjonsskipene våre ute i verden, og vi gleder oss til å fortsette det når vi nå introduserer de første hybriddrevne ekspedisjonsskipene i verden, sier Rune Thomas Ege, kommunikasjonssjef i Hurtigruten.

Håp om fire
I tillegg til de to skipene som er bestilt, har rederiet en intensjonsavtale med verftet om å bygge ytterligere to tilsvarende skip de påfølgende årene. Harding har forhandlet fram priser og vilkår for utstyrspakker til alle de fire skipene.

– I et marked som er preget av nedturen i olje- og gassektoren, er alle kontrakter viktige. For oss er det også positivt å se at markedssegment som cruise, ferjer og fiskefartøy tar seg opp når offshore nå ligger nede, kommenterer salgs- og markedsføringssjefen i Harding.

Både han og Robin Holmedal Pedersen, salgsansvarlig for Norge, vedgår at det ligger mye prestisje i leveransene til Hurtigruten.

– Det har vært ekstremt tøff konkurranse om denne kontrakten, med mange nasjonale og internasjonale tilbydere på banen. Som en norsk aktør, i et prosjekt der både verft og sluttkunde er norske, har det vært svært viktig for oss å vise at vi fortsatt kan vinne de viktigste kontraktene her til lands. Dette er et marked vi skal være best i, sier Holmedal Pedersen, som opplever at Harding sitt globale servicenettverk har vært en viktig faktor for kontraktstildelingen.

Sammen om leveransen
Harding ble i sommer kjøpt opp av den østerrikske Palfinger-gruppen. Prosessen med å integrere Harding i Palfinger Marine, som blir en av verdens ledende totalleverandører av dekksutstyr, er godt i gang.

– I utstyrspakken vår skal vi levere MOB-båter og tilhørende daviter fra Palfinger sitt sortimentet, noe som gjør dette til en av de første fellesleveransene fra Harding og Palfinger. Prosjektet er i så måte et godt bevis på at produktene til Harding og Palfinger utfyller hverandre godt – der kunden får det beste fra begge verdener, sier Holmedal Pedersen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125