Hydro satser på let-vekts bilprodukter
Norsk Hydro investerer i en ny produksjonslinje ved sitt valseverk i Tyskland. Den nye linjen vil øke årskapasiteten på aluminiumplater til bilkarosseri til 200.000 tonn.
En rull med valset aluminium blir pakket innen den skipes ut fra Hydros produksjonssenter for bilprodukter i Grevenbroich i Tyskland. Foto: Berkant Yerli.
Den nye produksjonslinjen er anslått å koste 130 millioner euro (cirka 1.1 milliarder norske kroner). Den kommer i tillegg til en nylig avgjørelse om å utvide årskapasiteten for kontinuerlig varmebehandling fra 20.000 til 50.000 tonn. Ekspansjonen vil også omfatte linjer for varme- og overflate-behandling - som alt sammen er deler av et fleksibelt fabrikkonsept med innovative produksjonsprosesser ved Hydros anlegg i Grevenbroich.
Kombinasjonen av nyutviklete aluminiumlegeringer og overflatekvaliteter av ypperste klasse gir produkter med enestående formingsegenskaper. Aluminiumplater fra den nye produksjonslinjen vil bli benyttet til framstilling av en rekke bilkomponenter, eksempelvis panser, dører, bagasjeromslokk og sidepaneler, skriver Hydro i en melding.
- Med denne betydelige investeringen følger vi vår strategi inn mot den framtidige veksten i bil-markedet, samtidig som vi utvider vår produktportefølje. Vi styrker vår posisjon i det europeiske bilmarkedet, og som den største produsenten av flatvalset aluminium i Europa ruster vi opp vårt Grevenbroich-anlegg som industrielt lokaliseringssted for avanserte valseprodukter, sier Bell.
Den nye produksjonslinjen vil stå ferdig i andre halvår 2016. Investeringskostnadene vil bli fordelt over perioden 2014-2016 og endrer ikke på Hydros tidligere annonserte investeringsanslag for 2014.