Fabrikktråler til besvær, verftet og reder i garanti-disputt

Først jubel, så trøbbel. Det var i slutten av februar at rederiet Bluewild kunne juble for å ha overtatt den nye fabrikktråleren Ecofive fra Westcon Yards i Ølensvåg i Rogaland.
– ... men vi har en krevende etappe foran oss før vi er i mål og kan sende båten ut i full drift, advarte Bluewild-sjefen Tore Roaldsnes også.
Det fikk han nok ufrivillig rett i.
Da båten ble testkjørt i april, ble ombordtakningsutstyret, A-rammen, vridd. Det er kystens.no som siterer Fiskeribladet på dette.
Skipper Fridtjof Køhn på båten beskrev skaden slik til rederiet: - A-rammen skulle kjøres fra øvre til bakre stilling. [...] beveget seg lite eller ingenting. [...] Begge beina på A-rammen er vridd med betydelige skader. Det er ikke mulig å fortsette fiskeri. Setter kursen mot Ålesund.

Til kystens.no sier Westcon Yards-sjef Øystein Matre at utstyret er kjøpt fra en underleverandør, og at rederiet må undersøke om problemet skyldes en konstruksjonsfeil fra leverandøren.
Han bekrefter samtidig at verftet har 12 måneder garantiperiode, men at utstyret er valgt av rederiet, som derfor må ta ansvaret overfor den leverandøren.
Det er reder Tore Roaldsnes åpenbart temmelig uenig i foreløpig. Til Fiskeribladet sier han:
- Vi er i en garantiperiode. Verftet har helt åpenbart et garantiansvar. Noe mer rundt det ønsker jeg ikke å uttale meg om.