Nytt ubemannet fartøy skal revolusjonere subseaoperasjoner

Selvkjørende båt. Et nytt fartøykonsept er i ferd med å gjøre inntog i norsk offshoreindustri. DeepOcean og dets partnere Solstad Offshore og Østensjø Rederi melder i dag at de gjennom fellesforetaket USV AS har fått overlevert det ubemannede fartøyet USV Challenger.
Skipet er bygget for subsea inspeksjon-, vedlikeholds- og reparasjonsarbeid (IMR) og ankommer DeepOceans subseabase på Killingøy i Haugesund i løpet av kort tid.
Rundt 25 norske teknologileverandører har bidratt til utviklingen, og fartøyet er bygget ved Astilleros Gondán-verftet i Spania.
Fartøyet fjernstyres fra land og har kapasitet til å operere i opptil 30 dager offshore uten forsyning. Under operasjoner vil både mannskap og ROV-operatører sitte i samme fjernstyrte operasjonssenter (ROC) på Killingøy nær Haugesund.
Digital tvilling og fjernstyring
Med et hybrid diesel-elektrisk fremdriftssystem og omfattende bruk av norske leverandørteknologier er USV Challenger både et grønt og kostnadseffektivt alternativ til konvensjonelle subseafartøy.
DeepOcean anslår CO₂-reduksjoner på over 90 prosent.
– USV-en er naturlig nok i stand til å gjennomføre egne subseaoperasjoner offshore, men den kan også være et svært kostnadseffektivt supplement til større subseafartøy. I stedet for å mobilisere store fartøy for hver eneste oppgave offshore, kan operatører dra nytte av USV-en og fartøyets ROV for deler av subsea installasjons-, undersøkelses- og IMR-oppgavene, sier Øyvind Mikaelsen, konsernsjef i DeepOcean.
USV-en er utrustet med en helelektrisk ROV, i stand til å operere på opptil 1 500 meters dyp.
Den integreres sømløst i DeepOceans eksisterende digitale inspeksjonssystemer gjennom selskapets egenutviklede digitale tvillingplattform.
Et nytt LARS-system (Launch and Recovery System) muliggjør sjøsetting og opphenting i høy sjø, ved hjelp av et fiskeriinspirert slepesystem i akter. Kombinert med en gyrostabilisator gir dette trygge operasjoner selv under krevende forhold.
Fakta om USV Challenger
Egenskap | Detaljer |
---|---|
Fartøystype | Ubemannet overflatefartøy (USV) |
Lengde x bredde | 24 meter x 7,5 meter |
Fremdriftssystem | Diesel-elektrisk hybrid med batteripakke |
Driftsvarighet offshore | Opptil 30 dager uten etterfylling/lading |
Operasjonskontroll | Fjernstyrt fra landbasert senter (ROC) |
ROV-type | Helelektrisk ROV med hydrauliske funksjoner |
ROV-dykkedybde | Ned til 1 500 meter |
Subsea-funksjoner | Inspeksjon, måling, rengjøring, vedlikehold, 3D-scanning, fleksibel tilkobling |
LARS-system (launch & recovery) | Fiskeriinspirert slepesystem m/gyrostabilisator |
Miljøgevinst | >90 % reduksjon i CO₂-utslipp (vs. konvensjonelt fartøy) |
Byggeår/verft | 2025 / Astilleros Gondán (Spania) |
Antall leverandører | Ca. 25 norske teknologileverandører |
Tillatt mannskap | 4 personer (innen 20 nautiske mil fra kysten) |
Industriell betydning
Fartøyet representerer et betydelig teknologisk sprang for den norske subseabransjen, og kan utfordre eksisterende forretningsmodeller innen offshore feltvedlikehold.
Løsningen kan fungere både som selvstendig plattform og som støttefartøy, noe som gir fleksibilitet i felt hvor tyngre fartøy tidligere var nødvendige.
Rundt 25 norske teknologileverandører har bidratt til utviklingen, og fartøyet er bygget ved Astilleros Gondán-verftet i Spania.
Leveransen styrker norsk leverandørindustri og posisjonerer sektoren for videre utvikling av autonome løsninger.
Operatørsamarbeid i pilotfase
Aker BP blir første operatør til å teste USV Challenger i felt, som del av en felles ambisjon om å overføre opptil 30 prosent av subsea IMR-arbeid fra bemannede fartøy til USV-er. Samtidig er DeepOcean i dialog med blant andre Vår Energi om videre demonstrasjoner.
– Interessen fra operatørselskapene er stor. De ser både miljø- og kostnadsgevinstene som følger med overgangen til ubemannede løsninger, sier Mikaelsen.
Fartøyet skal være i Haugesund de kommende månedene for installasjonsarbeid og testing, før det går inn i en langsiktig charteravtale med DeepOcean.
KLIKK for alle artikler i Offshore og havvind.