23948sdkhjf

Havila Shipping ASA: Påstand fra banker om mislighold av restruktureringsavtalen – bestrides fullt ut av selskapet

Det vises til børsmelding 1. oktober 2024 hvor det ble meldt at tre banker og obligasjonseierne i to obligasjonslån valgte oppgjør av gjeld ved utløpet av 2024.

Det ble også meldt at tre banker valgte å forlenge restruktureringsavtalen med ett år knyttet til to fartøy i drift og fire solgte fartøy.

Dette skriver Havila Shipping i en melding.

Det vises også til børsmelding 30. desember 2024 hvor det ble meldt oppgjør av gjelden knyttet til "Havila Borg", "Havila Clipper", "Havila Fanø" og "Havila Subsea".

Refinansiert

"Kontantoppgjør på 499,6 million kroner ble refinansiert ved opptak av obligasjonslån og ikke rentebærende gjeld på 522,3 million kroner ble konvertert til aksjer i samsvar med restruktureringsavtalens betingelser", heter det videre i meldingen.

Tre banker, som forlenget restruktureringsavtalen, finansierer PSV fartøyet "Havila Foresight" og Subsea fartøyet "Havila Harmony".
Samlet rentebærende gjeld knyttet til disse fartøyene utgjør 151,5 millioner kroner og ikke rentebærende gjeld knyttet til disse samt fire solgte fartøy utgjør 616,3 millioner kroner.

Etter restruktureringsavtalen betjener de aktuelle fartøyene denne gjelden gjennom 2025 og gjenværende rentebærende gjeld skal refinansieres og gjøres opp kontant ved utløpet av 2025.
Gjenværende ikke rentebærende gjeld skal konverteres til aksjer.

Mottatt brev fra bankene

Selskapet har mottatt brev, på vegne av de tre bankene som forlenget restruktureringsavtalen, med påstand om at refinansieringen ved opptak av obligasjonslån, som ble benyttet til innløsning av gjelden til långivere som i henhold til avtalen valgte oppgjør ved utgangen av 2024, er i strid med restruktureringsavtalen.

"Det hevdes også at enkelte andre forhold utgjør mislighold av restruktureringsavtalen.
De aktuelle långiverne hevder at de vil være berettiget til å erklære mislighold av både rentebærende og ikke rentebærende gjeld som angitt ovenfor, samt kreve misligholdsrenter og å tiltre sikkerheter", skriver Havila Shipping i meldingen.

Selskapet mener at det ikke foreligger noen form for mislighold og bestrider fullt ut de gjenværende långivernes forståelse av restruktureringsavtalen.

Rettslig skritt?

Om nødvendig vil selskapet få avklart forholdet rettslig.

Det er ikke kryss sikkerheter eller kryss mislighold mellom den tidligere finansieringen og obligasjonslånet på 525 millioner kroner som ble benyttet til innløsning 30.12.24.

KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.104