Utrustingsarbeidet i gang for det første TWIN X-STERN CSOV-skipet til BS Offshore
Dette markerer oppstarten av utrustingsarbeidet for byggnummer 320 ved Ulstein Verft.
Dette blir BS Offshores første skip av designtypen ULSTEIN SX222. Skrogankomsten markerer en viktig milepæl i byggingen av dette toppmoderne fartøyet, som er designet for å støtte den voksende havvindindustrien.
Høy standard til effektivitet og sikkerhet
SX222-designet har en operasjonell ytelse og sjøegenskaper som vil sikre at fartøyet tilfredsstiller høye standarder til effektivitet og sikkerhet, heter det i en pressemelding fra Ulstein.
- Det som bare var en signatur på et papir for noen måneder siden, tar nå form, sier Matthias Müller, administrerende direktør i BS Offshore.
- Vi ser fram til å få de nye og innovative offshorefartøyene våre og har store forventinger når det gjelder egenskaper som påliteleghet, operasjonsevne og lav miljøpåvirkning, sier han videre.
Skipet er nå blitt plassert i dokkhallen, der det blir sikret og arbeidslys installert. Etter dette startar en omfattende innredningsfase, som omfatter installasjonene av elektriske og mekaniske system, rørlegging, innredning og systemintegrasjon.
Skroget bygd i Polen
Skroget er bygd ved Crist-verftet i Polen, og all skipsdesign og engineering er utført av flere ulike Ulstein-selskap; Ulstein Design & Solutions AS, Ulstein Poland og Ulstein Verft.
- Vi har sett fram til å få skroget hit og gå inn i neste fase av dette nybyggingsprosjektet, sier Martinus Warholm, som er prosjektleder ved Ulstein Verft.
- Det første fartøyet basert på dette designet ble levert sommeren 2024 og har vist rekordlavt drivstofforbruk mens det ligger på dynamisk posisjonering. BS Offshore vil få et fartøy som representerer det siste innen maritim innovasjon og vil spille en viktig rolle for de i å støtte havvindoperasjoner, sier han videre.
Dieselelektrisk framdriftssystem
Designtypen SX222 CSOV er utstyrt med toppmoderne teknologi, inkludert en 3D-kompensert kran og en gangvei, som sikrer trygg og effektiv person- og lastoverføring til vindturbinanleggene offshore. Fartøyet har også et dieselelektrisk framdriftssystem med stor batterienergilagring som reduserer miljøavtrykket betydelig, og er forberedt for metanol som drivstoff.
Ankomsten av skroget er et viktig steg mot ferdigstillelsen av fartøyet, der første fase er utrustningen, før de neste fasene med systemoppstart og testing. Fartøyet er planlagt levert sommeren 2025, og skal da kunne yte støtte til havvindsektoren med innredning for opptil 132 personer, både mannskap og klienter.
BS Offshore har tidligere bygd tre havvindserviceskip ved Ulstein Verft. Bnr 320 og søsterskipet, bnr 321, vil være deres første med TWIN X-STERN.
KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.