VARD tildelt Approval in Principle for to metanolklare CSOV-er for North Star
Prinsippgodkjennelsen er tilldelt av Lloyd’s Register og gjelder for to av fartøyene som VARD har designet og har under bygging for britiske North Star.
Med denne AiP-en vil de to skipene være blant de første som er klargjort for konvertering til grønne drivstoff i hav-vindmarkedet.
Metanolklar hybrid framdriftsløsning
CSOV-ene er av VARD 422-design og er skreddersydde for Storbritannias ledende operatør av infrastrukturstøttefartøy, North Star, med nye metanolklare hybride fremdriftsløsninger.
VARD 4 22 er VARDs første metanolklare prosjekt. Siden kontrakten ble signert mellom North Star og VARD i mai 2023, har de to selskapene samarbeidet med Lloyds Register for å få metanol godkjent som drivstoff for fartøyene. Godkjenningen har vært gjennom to nivåer av risikovurdering og justering av designet for å gjøre det mulig å kunne bruke metanol som drivstoff i fremtiden.
Skipene er nærmest klare til konvertering og kan overføres til metanol så snart motorprodusenten er klar med den planlagte lanseringen av det tilpassede utstyret.
Med dette vil VARD 4 22 være to av de første fartøyene i hav-vindmarkedet som kan operere på grønne drivstoff.
Thomas Brathaug, Vice President i Project Management avdelingen i VARD, har ledet prosessen.
- Dette er et viktig skritt for VARD i arbeidet vi gjør for å lede det teknologiske og grønne skiftet. Med denne prinsippgodkjenningen sikrer vi at vi forblir relevante i markedet, og møter nåværende og fremtidige behov fra kundene våre, sier han.
Lavkarbonutslipp
North Star Chief Technology Officer James Bradford legger til.
- Det at vi forplikter oss til å gjøre fartøy klare for metanol er essensielt for å sikre at North Stars flåte har lavkarbonutslipp i offshore vinddrift i fremtiden. Denne AiP-en fra Lloyd’s Register anerkjenner den sterke designtilnærmingen vi har tatt sammen med VARD. Den forbereder oss på å ta i bruk grønne drivstoffteknologier når de blir tilgjengelige, i tråd med våre bærekraftsmål og de utviklende behovene i fornybarmarkedet.
- Den maritime industrien gjør betydelige fremskritt som leder til bruk av nullutslippsdrivstoff. Vi er glade for å samarbeide med North Star og VARD om å fremme ny teknologi for utslippsreduksjon og fremheve den norske maritime klyngens ekspertise og ambisjoner. Vi er forpliktet til å støtte industrien gjennom en trygg og bærekraftig overgang til null- og nær-null utslippsdrivstoff, og sikre at dette innovative prosjektet prioriterer sikkerhet, pålitelighet og bærekraft, uttaler Mark Darley, Chief Operations Officer hos Lloyd's Register.
Allsidige plattformer
CSOV-ene er svært allsidige plattformer for alle offshore vindparkstøtteoperasjoner, med søkelys på logistikk om bord, walk-2-work tilgang offshore, innkvartering, komfort, stor lagringskapasitet og overlegne funksjoner.
North Stars og VARD 4 22-designet er skreddersydd for å gi markedsledende muligheter for igangkjøring og vedlikeholdsoperasjoner i offshore vindindustrien. Skipene er produsert i nært samarbeid med Vard Design i Ålesund med det nyeste innen skrogdesign optimalisert for lavt drivstofforbruk og motstand, samt høy opererbarhet og komfort.
4 22-fartøyene for North Star er utstyrt med ett høytytende datterfartøy og har plass til ett ekstra ved behov.
SeaQ
CSOV-ene vil være utstyrt med teknologi fra Vard Electros fleksible SeaQ-portefølje, som dekker løsninger for kraft, kontroll, bro og navigasjon, og kommunikasjon. SeaQ-pakken utnytter batteriteknologi til hybrid drift, og legger til rette for enda smartere og mer energieffektive operasjoner for redusert utslipp og drivstofforbruk.
Teknisk informasjon:
• CSOV-ene har en lengde på ca. 95 meter og en bredde på ca. 19,5 meter
• Trinnløst walk-to-work system som kan arbeide fra 17 til 32 meter over havet
• Toppmoderne DP2 posisjonerings- og stabilitetssystemer
• Plass til to datterfartøy
• Maksimal transittfart på 14 knop
• Hybrid kraftgenerering
• 95 lugarer for 111 personer om bord
Kilde: Pressemelding fra VARD
KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.