23948sdkhjf

Kongsberg Maritime skal levere fremdriftssystem til det nyeste skipet i den amerikanske kystvakten

Kongsberg Maritime (KM) har blitt valgt ut av Austal USA til å levere sitt Promas fremdriftssystem til det siste skipet i United States Coast Guards nye Offshore Patrol Cutter (OPC) Heritage Class-program.

Denne første kontrakten er å levere Kongsberg Maritime-utstyr til det femte skipet, Coast Guard Cutter Pickering, som er det første som er bygget av Austal USA ved deres verft i Mobile, Alabama.

25 skip

Kystvaktens nye OPC-program representerer en betydelig investering i maritim kapasitet og forventes å kjøre opp til 25 skip. De nye fartøyene vil erstatte kystvaktens kuttere med middels utholdenhet og møte behovet for langsiktig offshorekapasitet for å opprettholde nåværende og fremtidig oppdragseffektivitet.

- Promas-systemene våre gir typisk effektivitetsbesparelser på rundt 6 prosent, slik at fartøyene kan utvide rekkevidden, noe som kan være avgjørende for lengre oppdrag, sier leder for sjøforsvarsvdelingen i KM, Bjørn ten Eiken i en kommentar.

Ror, finnestabilisatorer og tunnelthrustere

Promas kombinerer ror og propell med regulerbar stigning i ett fremdriftssystem som optimerer de hydrodynamiske egenskapene til skipet og gir økt effektivitet og skyvekraft samtidig som det bruker mindre energi. For OPC, samt tvilling Promas, har Kongsberg Maritime kontrakt på å levere styreutstyr, ror, finnestabilisatorer og tunnelthrustere.

- Kongsberg Maritime har en stolt historie med å levere oppdragskritisk teknologi til USAs kystvaktprogrammer. Vi har levert fremdriftssystemene våre for marine- og regjeringsstyrker i mer enn 80 år, og vi er glade for å ha utviklet et effektivt og effektivt system spesielt tilpasset de utfordrende og varierte operasjonene til disse nye skipene. Promas-systemene våre gir typisk effektivitetsbesparelser på rundt 6  prosent, slik at fartøyene kan utvide rekkevidden, noe som kan være avgjørende på lengre oppdrag. Vi ser frem til å samarbeide med kystvakten og Austal USA om å levere disse svært dyktige skipene, sier ten Eicken.

Fart på 22,2 knop

OPC-fartøyene vil kunne gi langdistansepatruljekapasitet. Med en lengde på 360 fot vil de ha en forskyvning på 3700 lange tonn, maksimal hastighet på 22,2 knop og en rekkevidde på 9050 nautiske mil ved 14 knop.

Kilde: Pressemelding fra Kongsberg Gruppen

KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.143