23948sdkhjf

SSAB og Scania i samarbeid om grønt skifte for stålleveranser til lastebiler

SSAB og Scania har signert en intensjonserklæring om å fullt ut erstatte dagens leveranser av tradisjonelt stål til Scanias lastebiler med produktet Fossil-free stål i 2030.

Skiftet starter med mindre kvanta i 2026 og vil være en viktig del av overgangen til et bærekraftig transportsystem.

SSAB er Scanias hovedleverandør av stål. Den nye avtalen, et nytt steg i selskapenes partnerskap, betyr betydelig reduserte klimautslipp. Målet på 100 prosent for grønne leveranser er noe av det mest ambisiøse som SSAB og en kunde har blitt enige om.

Forpliktet seg for grønne teknologier

Det representerer også en vidtrekkende plan innenfor First Movers Coalition (FMC), som Scania og SSAB er medlemmer av, for å redusere klimaavtrykket i sektorer som anses som spesielt vanskelig å endre. Gjennom FMC har Scania og SSAB forpliktet seg til å bruke sin kjøpekraft til å skape tidlige markeder for innovative og grønne teknologier.

– Vi gleder oss veldig til å øke leveransene av vårt fossilfrie stål og dermed bidra til mer bærekraftige verdikjeder. Fossilfritt stål vil endre spillefeltet for tungtransport. Det har samme høye kvalitet og tekniske egenskaper som tradisjonelt stål, og mens det er produsert på en bærekraftig måte, kan det også resirkuleres akkurat som det alltid har vært gjort med stål, sier Martin Lindqvist, administrerende direktør i SSAB.

Hele verdikjeden

– Jeg er glad og stolt over at vi har kommet til denne avtalen. Scanias mål er å drive overgangen til et bærekraftig transportsystem. For å oppfylle formålet handler vi langs hele verdikjeden sammen med partnere som SSAB, som er i forkant av overgangen til en bærekraftig stålindustri, sier Christian Levin, administrerende direktør i Scania.

Scania har utviklet en bransjeledende strategi for å ha betydelig redusert karbondioksidutslipp innen 2030 innenfor fire såkalte «hotspots», som utgjør rundt 80 prosent av utslippene i selskapets leverandørkjede: batterier, stål, aluminium og støpejern .

Strategien og målene dekker i første omgang Scanias produksjon i Europa, men vil etter hvert utvides til produksjon i Kina og Latin-Amerika.

HYBRIT-teknologi

SSAB planlegger å levere Fossil-free stål til markedet i kommersiell skala i 2026 og i stor grad fjerne karbondioksidutslipp fra egen virksomhet innen rundt 2030. SSABs Fossil-free stål er produsert med HYBRIT-teknologien som erstatter kokskull tradisjonelt brukt til jernmalmbasert stålproduksjon med fossilfri elektrisitet og hydrogen. Restproduktet er vann i stedet for karbondioksid.

 

KLIKK for alle artikler i Metall og transport.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125