23948sdkhjf

Den andre biten av Randklev bru var et mer komplisert løft, da elementet lå lenger ut

NYTT TUNGT LØFT: Nå er også det andre bruelementet til Randklev bru løftet på land.

Henrik Wedum er assisterende prosjektleder i Bane Nor. Han forteller til Tungt at det planlagte løftet som ble utført torsdag kveld gikk fint. 

– Dette var et noe mer komplisert løft, da elementet lå lenger ut. Kranen ble i dagene før rigget om for å håndtere dette løftet, sier Wedum.

Wedum forteller videre at det også var noe mer arbeid med anhukning og forberedelser til løftet, da en måtte bruke mobilkraner for å nå ut til bruelementet.

– Elementet er nå lagt på opplager og undersøkelser settes igang fortløpende.

Konsernledelse, med Thor Gjermund Eriksen i spissen fra BaneNor var også til stede på hele løftet. 

– Dimensjonen er enorme, og fungerer som et bilde på hvor store krefter som var i sving under ekstremværet hans. Dette viser også hvor sårbar norsk jernbane er når en slik hendelse kan ha så store konsekvenser for trafikken, sier Eriksen.

Det skrev Bane Nor i en pressemelding torsdag kveld.

Foto: Kirsten McDonagh, Bane NOR.

Håper på gjenbruk

Etter at bruelementene er lagt på land, blir de undersøkt for eventuelle skader.

– Arbeidet vil ta tid, men vi jobber så fort vi kan. Det er svært viktig for oss at person- og godstrafikken igjen kan gå uavbrutt gjennom Gudbrandsdalen, forteller Eriksen.

Tilstanden på bruelementene vil være med på å avgjøre hvor fort en permanent løsning for Randklev bru kan være på plass.

– Hvis vi kan gjenbruke bruelementene vil vi raskere kunne gjenåpne Dovrebanen for gjennomgående trafikk enn om vi må bygge en helt ny bru. Gjenbruk er også den beste løsningen i et bærekraftperspektiv, sier banedirektør Eivind Bjurstrøm.

Må bygge nytt fundament

I tillegg til nybygging eller reparasjon av bruelementene, må også det veltede fundamentet erstattes.

Det nye fundamentet får en større grunnflate, og er bedre sikret mot erosjon og undergraving. Samtidig har det også vært betydelig erosjon rundt det andre brufundamentet, som også skal utbedres.

– Fundamentet bygges etter dagens tekniske krav, som naturligvis har endret seg siden den opprinnelige brua ble bygget. Før bygging av nytt fundament kan starte, må det ødelagte fundamentene fjernes, samtidig som vi tar hensyn til gjeldende miljøkrav, sier Bjurstrøm.

Selv om Bane NOR nå jobber på høygir for å gjenåpne brua, vil dette arbeidet ta tid. Vi vet foreløpig ikke når det kan skje, men regner med å kunne legge fram en tidsplan før jul.

Åpner for tog mellom Ringebu og Dombås

Mandag 30. oktober var gjenåpningsdag for togtrafikk mellom Ringebu og Dombås, etter at ekstremværet «Hans» førte til flere mindre jordras langs strekningen.

– Å få gjennomgående tog på Dovrebanen igjen er svært viktig for å redusere antall lastebiler og biler gjennom Gudbrandsdalen. Ett eneste godstog tilsvarer 30 lastebiler, og vi jobber på spreng for å kunne tilby reisende og næringsliv miljøvennlig transport igjen på strekningen, sier Bjurstrøm.

Randklev bru sør for Ringebu fikk store skader under ekstremværet «Hans». De store vannmengdene i Gudbrandsdalslågen førte til at et av brufundamentene veltet, og dermed havnet to av bruelementene i elva.

Mandag 30. oktober ble det første av de to bruelementene løftet på land, og i dag løftet vi det andre. Begge elementene veier nær 270 tonn. Løftene er gjort ved hjelp av en innleid megakran som ble ferdigmontert i forrige uke.

Kilde: Intervju med Tungt og pressemelding fra Bane Nor.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109