Brunvoll framdrift og manøversystem for fiskefartøy på den andre siden av jorden
Fartøyet er designet av Marin Teknikk AS for operasjoner i Antarktisområdet, omgitt av noen av verdens tøffeste værforhold.
Det nye fartøyet, kalt "Austral Odyssey", vil ha en lengde på 70 meter og en bredde på 14,6 meter. Framdrifts- og manøvreringsløsningene valgt for dette fartøyet består av en aksellinje-propell med en 2-trinns girkasse med kraftuttak (PTO) og kraftinntak (PTI).
Pålitelig løsning
Fartøyet vil også ha en tunnelthruster akterut og en inntrekkbar azimuth combi thruster forut, samt Brunvoll frekvensomformer og startersystem. Alle komponentene vil bli integrert i Brunvolls eget framdrifts- og thruster-kontrollsystem, BruCon PTC.
Denne kombinasjonen vil skape en pålitelig og effektiv løsning for operasjoner langt fra land i området kjent som "The Roaring Forties og The Furious Fifties".
- Basert på operasjonell profil, enkelt og greit. Fartøyet har en svært variabel operasjonsprofil med mye transit, fiskeoperasjoner ved lav hastighet og venting på
grunn av røft vær. En 2-trinns girkassen sammen med en generator med variabel hastighet
vil tillatte å senke propellhastigheten og få en mer ideell pitch på propellen under
lavhastighetsoperasjoner. Dette resulterer i høyere propelleffektivitet, lavere drivstofforbruk
og reduserte utslipp. Sammen med den inntrekkbare azimuth combi thrusteren vil det gjøre
fartøyet fleksibelt, effektivt og redundant, sier Thomas Gjerde, salgssjef hos Marin Teknikk i en pressemelding.
Australias største
Austral Fisheries eier og driver en av Australias største flåter av fiskefartøyer. Flåten består av 18 fartøyer med ulike operasjonsområder og fangsttyper, fra tannfisk i sør til reker og tropisk revfisk i nord.
Austral Fisheries mottok fiskefartøyet MS "Cape Arkona" fra Båtbygg AS i 2020, som også har en komplett framdrifts- og manøvreringsløsning fra Brunvoll.
Kilde: Pressemelding fra Brunvoll
KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.