23948sdkhjf

Fullt mulig for norske verft å vinne kontrakter på plattformdekk i årene framover

Ny analyse konkluderer med at norske leverandører kan være konkurransedyktige på bygging av plattformdekk.
Norske verft tilbyr bedre leveransesikkerhet, kortere gjennomføringstid og lavere oppfølgingskostnadermer. Dette oppveier for norske verfts høyere fabrikasjonskostnader er konklusjonen i en rapport Rystad Energy har laget for bransjeforeningen Norsk Industri Olje og Gass. Rystad har gått gjennom alle kontrakter på plattformdekk (topsides) de siste ti årene og analysert årsaker til at de siste tildelinger av topsidekontrakter har gått til Asia.

Kombinasjonen av forventet ekstra høy utnyttelsesgrad på verftsiden samt andre spesielle kostnadsdrivende faktorer gjorde at initielle bud fra norske verft senhøsten 2012 lå 50-70 prosent over koreanske verft. Prisforskjellen når man nærmet seg ferdig forhandlede tilbud var i området 30 %.

Tids- og kostnadsoverskridelser
Analyser av alle prosjekter siden 2000 på norsk sokkel viser at kostnadsoverskridelser knyttet til selve plattformdekket har vært mer enn fem ganger så stor for utenlandske leverandører versus norske leverandører.

Tilsvarende har tidsoverskridelsene som kan tilskrives selve verftet vært betydelig høyere fra utenlandske verft. I gjennomsnitt ble de 14 måneder forsinket versus norske verft som leverte en måned etter plan.

Flere konsekvenser og utfordringer
Rapporten presiserer at tap av nybyggmiljøer i Norge for bygging og gjennomføring av store topsidekontrakter kan ha alvorlige følger for norsk offshorenæring. Leverandørindustrien mister «lærlingefabrikkene», konseptutviklings- og prosjektgjennomføringskompetanse, får redusert teknologiutvikling i grensesnittet verft/utstyrsleverandører, mindre underleveranser fra norske miljø og økende grad utflagging.

Stort forbedringspotensial
- Rapporten styrker vår oppfatning av at det er fullt mulig for norsk leverandørindustri å vinne kontrakter i framtiden. Men det er også stort forbedringspotensial. Vi må nok bli flinkere til å sette ut deler av engineering og fabrikasjon, sier styreleder i Norsk Industri Olje & Gass og konsernsjef i Aibel, Jan Skogseth.
Arbeidsgruppen skal levere sin rapport i løpet av høsten.



Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.11