Acta Marine går for to nye metannoldrevne CSOV-skip designet av Ulstein

TWIN X-STERN-fartøyene har to hekker og to hovedpropellenheter i hver ende.
Det gjør at man kan plassere begge ender mot været og få høy operasjonsevne uten avgrensninger på farten. TWIN X-STERN-løsningen gir høyere drivstoffeffektivitet samtidig som bevegelsene blir redusert, noe som er viktig for serviceteknikerne som trenger hvile og søvn for å kunne utføre sikre operasjoner.
TWIN X-STERN gir større fleksibilitet til valg av propelltype, en bisymmetrisk skrogform og det er mulig med færre framdriftseheter i framdriftsoppsettet.
Hybriddrevet, med grønn metanol som primær energikilde
Hybridkraftløsningen i disse fartøyene, med grønn metanol som hovedenergikilde, har metanol-/dieselmotorer (dual-fuel-motorer) støttet av en batteripakke. Systemintegrasjonen åpner for de mest drivstoffeffektive driftsmodusene, og med kombinasjonen av den drivstoffeffektive TWIN X-STERN-løsningen og dual-fuel-motorene vil utslippene fra havvindpark-operasjoner bli redusert.
Morgendagens løsninger for bærekraftige marine operasjoner
- Vi i Tersan Shipyard har et godt samarbeid med Ulstein Design & Solutions, og har fått erfaring fra de to første Acta Marine-fartøyene. Ulsteins innovative designløsninger i Acta-skipene passer perfekt med Tersan Shipyards omfattende erfaring med ulike typer fartøy, sier Sakir Erdoğan, forretningsutviklings- og markedsføringsdirektør i Tersan Shipyard.
- Vi er glade for å kunngjøre at vi kontraherer ytterligere to ULSTEIN SX216 SOV-skip designet av Ulstein, sier Rob Boer, administrerende direktør i Acta Marine.
- Disse fartøyene representerer toppunktet i et omfattende forskingsarbeid fra Acta Marine i kombinasjon med Ulsteins kompetanse på design og engineering. Disse skipene har avanserte funksjoner og banebrytende teknologi, og kommer til å spille en sentral rolle i å støtte RWEs TK- og Sofia-prosjekt, og tilby effektive og pålitelige tjenester samtidig som miljøpåvirkningen blir minimert.
- Ulsteins visjon er å skape morgendagens løsninger for bærekraftige marine operasjoner. Innovasjon, ekspertise og kvalitet er vår styrke og gir merverdi til kundene våre. Acta Marine har forpliktet seg til å redusere sitt karbonavtrykk, og disse CSOV-ene passer inn i tidslinjen de har lagt om å oppnå 70 prosent reduksjon i netto CO2-utslipp. For å oppnå en lavkarbon- eller nullutslipps skipsfartsindustri i framtiden, må vi handle mens vi er i designfasen av fartøyene, sier salgssjef Rolf-Petter Almli i Ulstein Design & Solutions AS.
- Derfor har vi samarbeidet med Acta Marine om å vurdere de best mulige drivstoffalternativene. Metanol er gunstig når det gjelder energitetthet og lagring, det er en tilgjengelig energikilde, og dual-fuel-motorer som kan håndtere både metanol og diesel er tilgjengelig i markedet. Så fort metanol hadde blitt valgt som en alternativ energikilde, tok Ulstein Design & Solutions til arbeidet med å tilpasse designet og implementerte metanolbunkring, tank og systemoppsett på et konseptuelt nivå.
ULSTEIN SX216 CSOV-design
Havvindservicedesignet fra Ulstein er utviklet for å effektivt støtte igangsetting, drift og vedlikehold av havvindparker.
SX216-fartøyet har en lengde på 89,9 meter, en bredde på 19,2 meter og har plass til opptil 135 personer. Skipet har en Walk-2-Work bevegelseskompensert gangbru for sikker personelloverføring til turbinene, en 3D-bevegelseskompensert kran for lastoverføring, og kan frakte med et mindre fartøy for personellfrakt på vindfarmen.
Ulstein blei kåret til Årets Industridesignselskap i 2022 som følge av sine seneste innovasjoner som bidrar til å avkarbonisere den maritime industrien, TWIN X-STERN er en av disse.
Kilde: Pressemelding fra Ulstein Group
KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.