23948sdkhjf

Skal behandle 600 kvm med stål

Museumslasteskipet MS «Hamen» skal rustes opp, og Zinga skal behandle skipet med 600 kvadratmeter med stål.

MS «Hamen» skal igjen skinne.

37 år i opplag har herjet med det vernede lasteskipet. I sommer sikres det med ZINGA.

– Målet er at skipet, som Riksantikvaren satte vernestatus på i 2015, kan restaureres til museumsbåt, sier Arne Øistein Holm i Stiftelsen MS «Hamen».

Stoppe lekkasjer

Planen er at 600 kvadratmeter stål skal behandles i sommer. I tillegg skal forfall reverseres ved å stoppe lekkasjer i dekk, rydde og tømme skipet for skrot og ødelagt innredning.

– Frivillige trår til sammen med innleide spesialister som må til for deler av restaureringsarbeidet, sier Holm.

«Hamen», som er et maritimt og teknisk kulturminne, var Norges eldste skip i norsk utenriksfart da det ble lagt i opplag i 1986. Det 72 meter lange lasteskipet, som ble bygd i Sunderland i 1949, seilte under norsk flagg fra 1960. Da kjøpte Rederiet Tandberg og Møinichen i Drammen skipet.

Ligger i nødhavn

I dag ligger det i nødhavn på Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter (BDF) i Kristiansand, som med tilskudd fra Riksantikvaren har daglig tilsyn med skipet.

– Vi er stolt leverandør av korrosjonsbesbeskyttelse. Det handler om å sikre skipet for mange år med minimalt fremtidig vedlikehold. Det gjør vi med å levere katodisk beskyttelse som venneforeningen utfører med flytende sink som grunning og toppstrøk i tilpassede farger. Her gjør frivillige og ildsjelene i stiftelsen en viktig jobb for å sikre historien og kystkulturen, sier Thor Smette i ZINGA AS.

Åpner for publikum

– I sommer åpner vi skipet for publikum. Det skjer i samarbeid med BDF (Bredalsholmen). Da blir det mulighet for omvisning, og vi rigger i stand en utstilling, sier Holm.

Også i fjor tok «Hamen» imot besøkende. Da var skipet delvis åpent. Årets utstilling blir mer omfattende. Tilgjengeligheten er bedre for kulturinteresserte og mange som kjenner skipet som egen arbeidsplass.

Stiftelsen og venneforeningen har i flere år jobbet iherdig med å redde skipet fra å bli spiker. Det har vært en tøff prosess. Mange tusen timer er lagt ned i gratis og frivillig dugnadsarbeid.

– Riksantikvaren, kulturminnefondet, andre kulturstiftelser, firmaer og private har bidratt økonomisk og gjort det hele mulig. Vi har mottatt millioner i gave og tilskudd. Også i år er vi gitt helt avgjørende tilskudd for å kunne fortsette restaureringen, sier Holm.

Omfattende arbeid er planlagt. BDF, som er spesialist på reparasjon av vernede veteranfartøyer i stål, skal reparere dekket. Sandblåsingen utføres av PCS Sandblåsing som også skal prime stålet.

– Mye av malearbeidet vil frivillige utføre på dugnad, sier Holm.

Omfattende arbeid

«Hamen» sank i sin tid i Iddefjorden. 37 år i opplag preger skipet. Mye er gjort, men svært mye gjenstår før skipet, som også har ligget i opplag i Hurum og på Bømlo, er satt i stand igjen.

– Målet med årets arbeid er at dekket blir helt tett med nye og forsterkede fortøyningsfester for fortsatt trygt opplag i nødhavn. Det innebærer sandblåsing og maling innvendig og utvendig. Nesten alt på skipet må vi ta hånd om, sier Holm.

En mulighetsstudie for «Hamen» skal nå utføres. Den er finansiert av Riksantikvaren og fylkene Agder og Viken.

– Det er mulig vi kan få skipet seilingsklart, men alle veteranskip trenger ikke å være seilende. Det viktigste er at vi kan vise frem historien i autentiske omgivelser ved kai, sier Holm.

 

Kilde: Pressemelding fra Zinga

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.095