23948sdkhjf

Tyske Phoenix Contact feirer 100 år med solid vekst – også i Norge

I Norge har Phoenix Contact «bare» vært i 36 år. Men morselskapet kan se tilbake på 100 år med rivende utvikling.

Phoenix Contact er en av de ledende virksomheter i verden innen elektrifisering, nettverking og automatisering.

Selskapet når ut med sine produkter og løsninger i hele verden og har mer enn 50 datterselskaper etablert world wide. I Norge jobber 40 engasjerte medarbeidere, og i år kan de feire at morselskapet har eksistert i 100 år.

Markerer jubileet lokalt

- Selv om vi som datterselskap i Norge «bare» har eksistert siden 1987, skal vi selvsagt markere at Phoenix Contact i år fyller 100 år. Det gjør vi med et opplegg for våre ansatte på Refnes Gods utenfor Moss i mai. Og gjennom hele året vil kundene våre få merke at vi kan feire 100-årsjubileum, sier daglig leder Henning Grorud.

100 år: Phoenix Contact ble etablert i tyske Essen i 1923 rett under jernbanen i byen. Foto: Phoenix Contact

Han har jobbet i selskapet i 19 år som daglig leder, og leder en norsk avdeling med 40 ansatte, hvorav 36 av disse jobber ved hovedkontoret på Furuset i Oslo. De fire resterende er salgsmedarbeidere som er stasjonert på ulike steder i Norge.

Etablert i Essen

Phoenix Contact er et tysk konsern med hovedkontor i Blomberg nord i Tyskland, og det hele startet med de såkalte rekkeklemmene. Selskapet ble startet altså i Essen i 1923, og i 1928 ble den første rekkelemmen for DIN-rail satt i kommersiell produksjon. I 1966 ble selskapets hovedkontor etablert Nord i Tyskland i Blomberg.

Her har Phoenix Contact ekspandert og i dag er selskapet en hjørnesteinsbedrift i lokalmiljøet, og deres produksjonslokaler dekker et stort område.

 

Kjent for: Rekkeklemmene var det første Phoenix Contact ble kjent for, og utviklingen har vært stor fra 1923 og fram til i dag. Foto: Phoenix Contact

På 1970-tallet ble mange typer interface produkter utviklet, og innovasjonstakten tok av.  På 80-tallet startet internasjonaliseringen av selskapet og ikke minst ble en banebrytende feltbuss kalt INTERBUS introdusert i markedet i 1987. Fortsatt har selskapet med seg en markedsledende produktportefølje innen rekkeklemmer og termineringsløsninger, men også automasjon og ikke minst E-mobility er nye store bein selskapet står på.

Til flere industrisegmenter

I Norge holder datterselskapet til i en nokså anonym bygning like ved E6 på Furuset i Oslo.

Phoenix Contact leverer til flere ulike industrisegmenter, og er i dag et stort konsern som leverer til de fleste industrier. I Norge er særlig markeder som energi, infrastruktur, olje og gass, maritim industri og E-mobility viktige markeder.

Stort område: I Blomberg i Nord-Tyskland dekker Phoenix Contacts fabrikk et stort område. Foto: Phoenix Contact

- Løsningene fra Phoenix Contact brukes overalt der prosesser må forløpe automatisk. Dette kan være i industrielle produksjonsanlegg, på området for fornybare energier, ved infrastrukturer eller ved komplekse komponenttilkoblinger. Våre produkter benyttes overalt der strøm- eller dataflyt skal tilkobles, fordeles og styres. Fordelene strekker seg ut over den rene funksjonen: Våre produkter hjelper våre samarbeidspartnere med å utvikle bærekraftige anvendelser med mer effektive prosesser og reduserte kostnader, sier Grorud.

Store kunder i Norge

Han nevner spesielt at det er mange kunder å nevne, men typiske kunder er tavlebyggere, systemintegratorer og leverandørindustrien generelt.  Et eksempel her er Kongsberg Maritime som en stor kunde vi har jobbet tett med i alle våre år i Norge. Siemens og ABB er også gode kunder selv om det også av og til kan være en konkurrent i andre produktsegmenter.  

Solid vekst i Norge - De ansattes innsats har vært avgjørende for den veksten vi har i Norge, sier daglig leder Henning Grorud hos Phoenix Contact i Norge. Foto: Morten Dahl

- Vi har et stort eget lager her på Furuset, der vi leverer til det norske markedet. Varene produseres primært i Tyskland, men også noe i USA og Kina, sier Grorud.

Den norske omsetningen har skutt i været de siste årene, og i fjor omsatte Phoenix Contact i Norge for 278 millioner kroner, som igjen var en økning fra rekordåret 2021. Grorud kan fortelle om en solid bunnlinje og en organisasjon som gjør det godt i den store Phoenix-familien world wide. Selskapet er representert i mer enn 100 land og har mer enn 20.000 ansatte på verdensbasis.

Fokus på bærekraft

I konsernet og også i Norge har vi hatt stor vekst i både 2021 og 2022. Det gir oss stor innkjøpsmakt. Den store fordelen å være en del av et større konsern er at vi har kontroll over hele verdikjeden, sier Grorud, som legger til at Phoenix Contact har bærekraft i fokus i sitt jubileumsår. Ved hovedkontoret i tyske Blomberg planlegges en eget bærekraftspark der ansatte og gjester kan komme og lære om bærekraft.

Navnebytte: Før het de Phönix Klemmen, men så ble markedet større og firmaet skiftet navn til Phoenix Contact. Foto: Phoenix Contact

- Det grønne skiftet er den store trenden og er for oss en medvirkende årsak til den suksessen vi har hatt de senere årene. Vi tror at markedet vil vokse grunnet økende elektrifisering på flere områder, sier Grorud.

- Vi har også noen utfordringer, og det er blant annet at konsernet har vokst raskt, noe som gjør kravene til datterselskapene større. Vi blir hele tiden nødt til å gå bredere ut i forhold til hvilke næringer vi skal levere til og fokusere på, legger han til.

Ansette flere

Siden han startet for 19 år siden er antall ansatte doblet, og Grorud kan fortelle at de skal ansette flere i løpet av inneværende år.

I Norge Phoenix Contact i Norge holder til i en ganske anonym bygning på Furuset i Oslo. Foto: Morten Dahl

-Vi har en stab med både unge og mer erfarne. Vi har lite turnover, og resultatene vi har oppnådd er et team-arbeid blant alle våre ansatte. De ansatte er vår suksessfaktor, sier Grorud.

Den internasjonale omsetningen lå på 3,6 milliarder euro i 2022.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094