23948sdkhjf
Sponsored content

Er kunstig intelligens en fare for norske arbeidsplasser?

De fleste av oss har sett fremtidsfilmer der roboter skildres som farlige vesener som har kommet for å ta over jorden og utrydde menneskeheten.

I dagens samfunn har vi roboter og kunstig intelligens over alt rundt oss, og mens noen ønsker denne teknologien velkommen med åpne armer, frykter andre for sine arbeidsplasser. Men er det egentlig slik at dagens teknologi og den kunstige intelligensen til robotene er til fare for norske arbeidsplasser? Eller er de heller et supplement der mennesker kommer til kort?

Industrien
I industrien har roboter vært med på å revolusjonere produksjonsprosessen, og desto mer intelligens den har blitt, desto flere arbeidsoppgaver kan den ta over. Et eksempel kan være maskinene rundt et samlebånd der det tidligere stod mennesker og plukket en og en vare av båndet, mens det i dag er en robot som kan plukke hundrevis av varer i minuttet. Dette er naturligvis mye mer effektivt enn om mennesker skulle gjort jobben, men ikke alle roboter oppfører seg på samme måte. En sveiserobot er et eksempel på en type maskin som vil samarbeide med oss mennesker, som kan programmeres til de forskjellige oppgavene den skal håndtere, og fungerer som et nyttig verktøy og hjelpemiddel på arbeidsplassen.

Arbeidsplasser
Mange frykter at robotene kan eliminere fremtidige arbeidsplasser, og gjøre at mange nordmenn kommer til å stå uten arbeid i fremtiden, men det trenger ikke nødvendigvis å være slik. Derimot bør man være forberedt på forandringer i arbeidsplassene, nye oppgaver som skal løses og nye stillinger vil bli laget. Det vil alltid være det menneskelige som holder arbeidsplassene i live, men robotene kan være med på å gjøre alt mer effektivt og økonomisk. Det trenger ikke å være en langvarig nedbemanningsprosess der robotene tar over arbeidsplassene til mennesker, men heller en omstillingsprosess der menneskene må finne nye oppgaver for seg selv.

Kundeservice
Selv om maskiner kan overta mye av jobben i produksjonsavdelingene er det fortsatt en faktor robotene ikke har, og det er menneskelighet. Det å møte et annet menneske ansikt mot ansikt når man trenger hjelp til å velge ut varer, når man har problemer med ordren, eller av en annen grunn har behov for å kontakte kundeservice. I fremtiden kommer chatrobotene til å bli mer og mer sofistikerte, og vi kommer nok ikke til å legge merke til om vi chatter med en robot eller et menneske. Mange vil derimot fortsette å oppsøke bedriftene for å kunne finne et vennlig ansikt, som forstår situasjonen og kan bruke menneskelige vurderinger for å løse problemene. Derfor skal vi ikke frykte at robotene tar over arbeidsplassene våre, men vi må være åpne for å ta i bruk

Send til en kollega

0.064