23948sdkhjf

Kongsberg Maritime med leveranse til den italienske marinen

Kongsberg Maritime (KM) skal levere en pakke med utstyr til et nybygget skip kalt SDO-SuRS (Special and Diving Operations - Submarine Rescue Ship).

Dette er skip som skal bygges ved det italienske verftet T.Mariotti for den italienske marinen.

I en pressemelding fra Kongsberg Gruppen går det fram at vvgjørende for denne viktige bestillingen er et par Kongsberg «Elegance» fremdriftsputer. Kongsbergs «Elegance» pod-system ombord på SDO-SuRS kombinerer de direkte elektriske permanentmagnetmotordrevne podene, matchet med et elektrisk kraftsystem fra KM, inkludert batterier og strømstyringssystem.

Presis og effektiv fartøydrift

Disse «Elegance»-putene gir fremdrift for presis og effektiv fartøydrift. Den elektriske motoren med permanent magnet gir optimal effektivitet over et stort hastighetsområde, kombinert med en hydrodynamisk design utviklet i KMs berømte Hydrodynamic Research Centre.

De kompakt utformede kapslene har lavt oljeinnhold og dobbel barriereforseglingsløsning, for å beskytte havet, samtidig som de tilbyr fartøyer muligheten til å operere i fullt elektrisk nullutslippsmodus i havn eller for begrensede offshoreoperasjoner.

Thrustere

I tillegg inkluderer bestillingen tre Kongsberg tunnelthrustere, Mcon fremdriftskontrollsystem, DP3 (Dynamic Positioning) system, og enkelt- og flerstråleekkolodd.

Skipsbyggingsprogrammet gir ytterligere potensielle muligheter for Kongsberg Maritime i form av autonome undervannsfartøyer.

Fartøyet på 120 m skal erstatte «Nave Anteo», som nå har nådd slutten av sin levetid etter mer enn 45 års bruk. Mens det nye skipet oppfyller behovet for en spesialisert enhet for søk og redning av skadede ubåter, vil det også tilby støtte til et bredt spekter av militære og sivile undervannsaktiviteter, og spesielle operasjoner.

- Spennede markedsutvikling

- Denne kontrakten representerer starten på en spennende markedsutvikling for "Elegance" pod-fremdriftssystemer, sier Ottar Ristesund, salgsdirektør i Kongsberg Maritime.

- Den stillegående, effektive driften av disse trekkpropellutstyrte enhetene ombord på SDO-SuRS-fartøyet vil bidra til å vise marineskipsbyggingsindustrien at veien videre er med fremdriftsanordninger med permanent magnet. Ikke bare tilbyr de sluttbrukeren en effektiv, støyfri, karbonreduserende fremtidssikker fremdriftsplattform, verftene elsker dem også ettersom enhetene bruker enkle grensesnitt som muliggjør sikker og enkel tilpasning til skroget, legger han til.

- Det er en stor ære å jobbe med T.Mariotti-verftet på SDO-SuRS-prosjektet. Kongsberg Maritme og T.Mariotti har et langvarig samarbeid som går mange år tilbake, spesielt når det gjelder Kongsbergs leveranser av fremdriftsutstyr og tilhørende kontrollsystemer for ferjer og cruiseskip. Det er dobbelt gledelig å nevne at denne kontrakten har ytterligere muligheter knyttet til seg som kan komme i oppfyllelse i 2023, opplyser Trond Jakobsen Senior Vice President Integrated Solutions Sales.

Krevende prosjekt

- SDO SuRS er et krevende prosjekt, og krever det høyeste nivået av teknologi for å sikre ytelse og sikkerhet. Det vil bli drevet av Kongsberg, som definitivt er en pålitelig partner for T.Mariotti Shipyard. Vi er glade for å dele denne sofistikerte jobben med dem, sier Marco Ghiglione, T.Mariottis administrerende direktør, i en kommentar.

Kilde: Pressemelding fra Kongsberg Gruppen

KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.439