23948sdkhjf

Brødrene Aa bygger den første førerløse passasjerferja

Ferja bygges på oppdrag fra teknologiselskapet Zeabuz og ferjeselskapet Torghatten. Men den skal i å trafikk i Stockholm.

– Dette er en svært spennende kontrakt for oss. Kanskje ikke så mye på grunn av størrelsen på båten, men fordi det åpner muligheter for å levere båter inn mot byer som vil utnytte vannveiene sine bedre, sier viseadministrerende direktør Lars Endre Gimmestad hos Brødrene Aa til NRK.

Plass til 25 passasjerer

Fartøyet skal ha plass til 25 passasjerer og skal gå mellom Kungsholmen og Södra Mälarstrand i Stockholm. Båten vil være en elektrisk katamaran, og vil altså være førerløs.

Den autonome ferja har allerede vekket internasjonal oppsikt, ikke minst grunnet den grønne profilen på prosjektet. Den førerløse ferja vil føre til en nye måte å se på vannveiene i storbyene på, med lavere utslipp og driftskostnader. Fram til nå mener Torghatten at vannfartsårene i byene har vært lite brukt.

– Norge er fremst i verden på autonome fartøy, og vi har kommet langt på utvikling av lasteskip. Nå tar vi dette til neste nivå med testing og utvikling av kommersielle, førerløse passasjerferjer, sier Reidun Svarva. Hun er leder for forretningsutvikling i Torghatten.

Hun har stor tro på at førerløse ferjer er framtiden.

Store muligheter

Båten, som skal bygges hos Brødrene Aa i Hyen, skal ha et åpent overbygd passasjerdekk med på- og avstigning i begge ender. Den vil være 12 meter lang.

Ved Brødrene Aa i Hyen ser administrerende direktør, Tor Øyvin Aa store muligheter for denne typen fartøy.

OPPDRAG: Brødrene Aa i Hyen har fått oppdraget med å bygge den første førerløse passasjerferja. FOTO: BRØDRENE AA

– Vi kombinerer den teknologiske kompetansen og erfaringen vi har med bygging av energieffektive hurtigbåter med framtidens førerløse løsningwr, sier Aa til NRK.

Selv om det ikke foreligger konkrete planer for flere slik båter for øyeblikket, håper han at dette prosjektet kan åpne nye muligheter for slike ferjer i framtiden. As sikter blant annet til at den svenske hovedstaden har store planer om å bytte ut flere av sine fartøy.

 -Selv om båten er liten, betyr kontrakten mye for verftet. Alle monner drar, sier Aa. Brødrene Aa måtte tidligere i år permittere ansatte.

 

Kilde: NRK

KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094