23948sdkhjf

Oppstart på Olympics CSOV-skipsbyggingsprosjekt

Brennestarten på Ulstein Verft sitt byggnummer 318 ble gjennomført på skrogverftet «Crist» den 18. november 2022. Havvindskipet er det første av to konstruksjonsstøttefartøy som skal bygges for Olympic, og begge er planlagt for levering i 2024.

Brennestarten er den første milepælen i et skipsbyggingsprosjekt og symboliserer oppstarten på prosjektet.

Det var Marius Bergseth, CCO i Olympic, som trykte på startknappen til brennemaskinen.

CSOV: Ulstein SX222 CSOV-design for Olympic.

Skipene er baserte på CSOV-designet (Construction Service Operation Vessel) av designtypen SX222 fra Ulstein Design & Solutions AS. Skipet er blant annet det første som er utviklet med TWIN X-STERN, et skip med to hekker og hovudpropeller i hver ende for å øke driftssikkerheten og fleksibiliteten.

Innovasjonskraften blomstrer i den maritime klyngen på Sunnmøre

Da konsernsjef Stig Remøy i Olympic møtte de Ulstein-ansatte etter å ha signert nybyggingskontrakten, sa han følgende:

- Fornybar energi er framtiden, nå er vi i en overgang bort fra fossile drivstoff selv om vi fortsatt vil være avhengige av de i lang tid. Utviklingen på skip har vært formidabel. Når vi ser tilbake på de første skipene i flåten vår, som på den tiden var de fremste på drivstoffeffektivitet, og nå på disse CSOV-fartøyene, så er det en imponerende reduksjon i drivstofforbruk. Det er mye spennende som skjer innen havvind, og disse nybyggene vil sette en standard for en ny generasjon havvindskip – der det operasjonelle handlingsrommet er utvidet samtidig som utslippene er redusert.

BRENNESTART: Brennestarten på Olympics CSOV ble nylig markert hos Ulstein.

- Innovasjon, nyskaping og utvikling skjer her på Sunnmøre. Vi har fått spørsmål om hvorfor vi ønsker å bygge disse skipene på Ulstein Verft. Vi har fått seks skip fra dette verftet tidligere. De var av høy kvalitet og de ble levert på tid. Alle sammen. Og det samme nå: Hvor skal man bygge skip slik situasjonen i verden er nå? Jo, hos Ulstein, der får man skip på kvalitet og til avtalt tid. Jeg har stor tro på at de greier dette igjen. Det var kjekt å gjøre denne kontrakten her. Det er ikke sikkert dette er siste gangen, det er to opsjoner også, fortsetter Remøy.

STÅLKUTT: Stålkuttingen har startet.

Samarbeid og drivkraft

- Det er viktig å dra sammen for å få gode prosjekt, og dette prosjektet var mulig på grunn av at rederiet, Ulstein og leverandørene strakk seg langt. Dette samspillet er så spennende å være med på, der alle parter jobber sammen for å få fram gode løsninger, sier Kolbjørn Moldskred, salgssjef nybygg ved Ulstein Verft.

 

Kilde: Ulstein Verft

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078