23948sdkhjf

Ulstein med servicekontrakter godt ut i 2023

I løpet av de siste dagene i oktober og første dagene i november har Ulstein Verft signert en rekke kontrakter på service og klassing av skip for flere ulike rederier.

Dokkhallen er en viktig grunn til at ordreboka fyller seg opp.

- Ulstein Verft ligger gunstig plassert langs kystleia mellom Stad og Trondheim, og har servicekaier, dokk og dokkhall. En dokkhall har kontrollert miljø med gode forhold. Dette gir gode sluttresultat, og spesielt på malingsarbeid. Verftet har ressurswr innen design og engineering og erfarne produksjons- og prosjektteam. Med de siste kontraktene har verftet nå fylt opp ordreboka til godt over jul, sier Martin Sundgot Hansen, salgssjef for ettermarked ved Ulstein Verft.

Godt med arbeid – men har kapasitet til fleire skip for service og reparasjon

Hansen har likevel plass til mer:

- Vi har forespørsler om oppdrag til langt ut i april, så det ser positivt ut for aktiviteten ved verftet framover. Selv om vi har booket mange oppdrag det kommende halvåret, har vi fortsatt mulighet for å ta på oss nye oppdrag, sier han.

Klassinger og vedlikehold

Med de nye kontraktene som er signerte de siste dagene vil flere andre fartøy komme på rekke og rad, og fellesnevneren er 10- og 15-årsklassinger og vedlikehold.

Først ute er «Island Crown» som er ventet å komme i midten av november. Skipet skal gjennomføre en tiårsklassing med varighet om lag tre uker. I desember vil skip nummer to fra Island Offshore dokke inn, denne gangen «Island Wellserver», som skal ha en 15-årsklassing og skal ligge fram til jul.

HØY AKTIVITET: Den første helga i november var det høy aktivitet ved Ulstein Verft, både i dokkhallen og ved kai. FOTO: ULSTEIN VERFT

På nyåret venter verftet inn «Seven Viking» fra Eidesvik, byggnummer 295 fra Ulstein Verft, som skal ha en 10-årsklassing og blir værende ved verftet i om lag fire uker. Deretter kommer DOFs fartøy «Skandi Hugen», som også skal få utført 10-årsklassing i løpet av februar/mars.

Oppgradering av havvindskipet «Windea Leibniz»

31.oktober kom serviceoperasjonsskipet «Windea Leibniz»til Ulstein Verft. Antallet enkeltlugarer skal øke med 50 prosent og Ulstein Verft skal installere en justerbar pidestall slik at gangveien kan høydejusteres og gi skipet mer fleksibilitet i operasjon. Etter oppgraderinga blir skipet mer egnet til å arbeide som et konstruksjonsstøttefartøy.

OPPGRADERING: "Windea Leibniz" skal oppgraderes fra SOV til CSOV. FOTO: ULSTEIN VERFT

Tungløftsavdelingen

Mens fokuset på Ulstein Verft ofte ligger på aktiviteten som foregår på Osneset i Ulsteinvik, er der en avdeling i Ulstein Verft som stadig er på reisefot langs store deler av norskekysten. Det er tungløftsavdelingen, som tar på seg transport- og løfteoppdrag ved hjelp av en lekter, en Terex-mobilkran med løftekapasitet på 600 tonn, og multiwheelerer som kan operere i par.

 

Kilde: Ulstein verft

KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Otto Olsen sikter mot å bli CO2-nøytrale med solcellepanel
Kraftige kutt for forskningsskip – 28 blir rammet
Slutt for verft - alle ansatte mister jobben
Permitteringsreglene for laksenæringen skal vurderes
Fredrikstad: Metallco vil bygge ny fabrikk, nye arbeidsplasser på vei
Norskbygde «Nexans Aurora» reparerte kabel i Middelhavet
Andre Nordiske Medier
Building Supply NO
PlastForum NO
Maskinregisteret

Send til en kollega

0.093