ABB-teknologi gir minimum drivstofforbruk for karbonfangstskipene i Northern Lights
ABB skal levere akselgeneratorsystemet med permanentmagnetteknologi til verdens første, dedikerte CO2-fraktskip.
Fartøyene vil bli bygget av Dalian Shipbuilding Industry Company (DSIC).
Leveres i 2024
De to fartøyene skal leveres i 2024 og transportere klimagasser fra industriutslipp til en landterminal i Øygarden i Northern Lights karbonfangst- og lagringsprosjektet (CCS). Derfra vil CO2 sendes i rørledning til dedikerte reservoarer 2600 meter under havbunnen i Nordsjøen for permanent lagring. Hvert av de 130 meter store skipene vil kunne frakte opptil 7500 kubikkmeter flytende CO2 i spesialbygde trykktanker.
ABBs permanentmagnet-akselgeneratorsystem vil øke drivstoffeffektiviteten til fartøyene og derved redusere utslippene. Teknologien kombinert med motorer med variabel hastighet tillater høsting av kraft for alle ombordsystemer gjennom rotasjonskraften til akselen. Det forbedrer ytelsen betydelig sammenlignet med et tradisjonelt oppsett med motorer med fast hastighet.
Muliggjør fjernbetjening
ABB kunngjorde i juni 2022 at de også vil levere elektrifisering, automatisering og sikkerhetssystemer for Northern Lights-prosjektet. Det muliggjør fjernbetjening av terminalen og sikrer at anlegget kjører med optimal effektivitet. ABBs permanentmagnet-akselgeneratorsystem støtter prosjektets ånd ytterligere ved forbedret drivstofføkonomi og reduserte utslipp.
- Vi ser frem til å samarbeide med ABB om dette landemerkeprosjektet og sikre at de innovative skipene også utmerker seg ved operasjonell fortreffelighet, sier en talsperson for Dalian Shipbuilding Industry Company.
- Som mangeårig ABB-partner er vi glade for å kunne tilby rederier effektivitet, enkel installasjon og plassbesparelser som muliggjøres av generatorsystemer med permanent magnetaksel.
Opptil 1,5 millioner tonn CO2 pr år
Northern Lights, et joint venture mellom Equinor, Shell og Total, er det første CCS-prosjektet for å utvikle en åpen og fleksibel infrastruktur for å lagre CO2 fra industri over hele Europa. Første fase av prosjektet skal være ferdig medio 2024 og vil ha kapasitet til permanent lagring av opptil 1,5 millioner tonn CO2 per år, med ambisjon om å utvide til over fem millioner tonn årlig i andre fase.
CCS spiller en viktig rolle for å oppfylle globale klima- og energimål. I dag har CCS-anlegg rundt om i verden kapasitet til å fange mer enn 40 millioner tonn CO2 fra kraft- og industrianlegg1. Selv om transport av fanget karbon til permanent lagring med rørledning allerede eksisterer i stor skala, kan det by på en utfordring når fangsten skjer på andre steder. Ship tilbyr en fleksibel løsning for langdistansetransport av CO2.
- Å møte verdens energiutfordringer krever konstant innovasjon. Vi er stolte over å utgjøre en forskjell med vår ledende teknologi. Transport av fanget utslipp med skip vil være nøkkelen til suksessen til Northern Lights-prosjektet og baner vei for ytterligere utvikling for å akselerere avkarboniseringen i tungindustrien, sier Rune Braastad, leder for ABBs maritime systemvirksomhet.
ABBs permanentmagnet-akselgeneratorsystem drives av hovedmotoren, noe som muliggjør økt effektivitet for fartøy med færre eller mindre generatorer og minimerer både investeringer og driftskostnader. I tillegg har ABBs løsning mindre vekt og plassbehov sammenlignet med en konvensjonell løsning, samt høy pålitelighet og redundans for å muliggjøre over 99 prosent oppetid, og innebygde sikkerhetsfunksjoner for å beskytte mannskap og utstyr. Systemets skreddersydde design og grensesnitt gjør det egnet for enhver fartøystype.
Komplett tjeneste
ABBs leveranse dekker også komplette ingeniør- og igangkjøringstjenester. I tillegg vil fartøyene ha tilgang til ABB Ability Marine Remote Diagnostic System for kontinuerlig utstyrsovervåking, optimalisering av maskineri og planlagte vedlikeholdsaktiviteter og reduserte vedlikeholdskostnader.
Kilde: ABB