23948sdkhjf

Padma Bridge i Bangladesh strekker seg lengst over Ganges

Den 6 km lange stålbygde Padma-broen er en game-changer for Bangladesh, som forbinder 21 sørvestlige distrikter med hovedstaden i Dhaka og øker landets økonomi.

Padma-elva er et viltvoksende hovedområde for Ganges, som har sin opprinnelse i Gangotri-breen i Himalaya før den renner gjennom India til Bangladesh og tømmes ut i Bengalbukta.

Bredt elveleie

Padma er en av de mest besøkte vannveiene i verden, og har et veldig bredt elveleie som deler seg i flere kanaler oversådd med skiftende øyer og sandbanker. Regntiden gjør det stadig vanskeligere for elvefartøyer å navigere hele året rundt.

Under kraftige regnskyll kan dette i hovedsak isolere hele Bangladeshs sørvest fra den nærliggende hovedstaden og resten av landet for alle bortsett fra de modigste og mest dyktige reisende.

Med dette i tankene, startet regjeringen i Bangladesh med en massiv infrastruktursatsing for å sikre sikker kryssing av Padma hele året, samt koble sammen vei- og jernbanenett for å forbedre tilgangen til og fra sørvest.

Stålforbindelser

Padma-brua er bygget til en pris av 3,6 milliarder dollar, og er 22 meter bred og 6,15 kilometer lang, noe som gjør den til den lengste som strekker seg over Ganges. Den består av en to-nivå stålfagverksbro som støtter en firefelts motorvei på det øvre nivået og en enkeltsporet jernbane på det nedre.

Brua gir ikke bare jernbane- og veiforbindelser, den bærer også viktige verktøy, med telekommunikasjonslinjer og høytrykksgassrør i rustfritt stål montert langs dens lengde. Det er til og med planer om at brua skal huse syv 400kv stålgittertårn slik at den kan bære strøm.

Padma Bridge er en «triumf» av stålbygget ingeniørkunst som forventes å legge til mellom 1-2 prosent til landets BNP

262 STÅLPÆLER: Padma Bridge i Bangladesh består av 41 forbindelsesspenn som er støttet på 42 brygger hvis fundament er dannet av 262 høyfaste stålpæler. Foto: Jubair Bin Iqbal – Own work, CC BY-SA 4.0

262 høyfaste stålpæler

Bruas struktur består av 41 forbindelsesspenn på 150 meter i lengde. Disse er støttet på 42 brygger hvis fundament er dannet av 262 høyfaste stålpæler. Disse stålrørene med en diameter på 3 m er drevet opp til 100 m ned i jorda slik at de kan støtte broens enorme lengde samt vekten av vei- og jernbanetrafikk.

Denne stålkjernen gjør at bryggene og deres fundamenter er i stand til å motstå alle tenkelige påkjenninger, fra flyting av elvebunnen til støt fra elvefartøyer, helt opp til jordskjelv – et viktig aspekt i seismisk aktive Bangladesh, som er lokalisert på et punkt for flere aktive tektoniske plategrenser.

Kilde: Worldsteel

Kilde: Worldsteel

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Det siste stålet fra ukrainske Azovtal blir armbånd
- Panikken på stålmarkedet har lagt seg
Ny Storbritannia-kontrakt for Kongsberg Gruppen
Offshore Norge: Viktig å begrense fallet i produksjonen
Nordmenn flest positive til grunnrenteskatt
Plattform stengt ned ved en feiltakelse
Andre Nordiske Medier
Building Supply NO
PlastForum NO
Maskinregisteret

Send til en kollega

0.109