23948sdkhjf

Midlertidig bru underveis til E6 i Nord-Troms

Statens vegvesen starter transporten av brudeler til en midlertidig bru over Badderen på E6 i Nord-Troms.Det er mye stål som skal på plass.

Veien har vært stengt siden i går kveld, etter at flommen i elva førte til alvorlige skader på brukonstruksjonen.

Den midlertidige brua kan være ferdig montert i løpet av to uker.

Bruberedskap

Statens vegvesen har bruberedskap som inkluderer lagre med brudeler over hele landet.

– Vi har reservebruer i Nord-Norge, men den beste tilgjengelige bruløsningen for Badderen er på lager i Molde. Transporten nordover starter i løpet av formiddagen, sier bruforvalter Frode Lyng Hansen i Statens vegvesen.

Undersøkelser

Statens vegvesen kan foreløpig ikke si noe om hva som er årsaken til at brua fra 1986 er i ferd med å kollapse.

– Vi har satt i gang undersøkelser, men det er for tidlig å si noe om årsaker. Det viktigste for oss akkurat nå er å gjenopprette forbindelsen på E6, sier Frode Lyng Hansen.

Statens vegvesen vurderer også om det er mulig å berge den eksisterende brua.

Flom tok bru

I juni i fjor ble den gamle brua over Badderen tatt av flom. Dette har ført til endringer i elveløpet og at elva har gravd seg dypere under E6-brua. Det ble satt i gang arbeid med erosjonssikring i høst, som ble stanset da vinteren kom.

Statens vegvesen inspiserer riksvegbruene jevnlig, og brua over Badderen ble inspisert i fjor uten at det ble påvist skader som skulle tilsi fare for alvorlig svikt i brukonstruksjonen. Hvert femte år gjennomføres hovedinspeksjon, som inkluderer undersøkelser under vann. Slik undersøkelse ble sist gjort i 2019.

NVE har varslet om flomfare på oransje nivå for Altaelva, mens det er gult nivå for deler av Troms og Finnmark. Statens vegvesen følger situasjonen, men det er ingen andre riksvegbruer som står i fare for å bryte sammen.

Omkjøring

Inntil midlertidig bru er på plass, er det omkjøring via Finland. For gjennomgangstrafikken på E6, innebærer dette en omveg på 17 mil. For lokal trafikk i Nord-Troms vil omkjøringsvegen være lengre.

Kilde: Statens Vegvesen

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Dette er trolig årsaken til at Tretten bru kollapset
Equinor beroliger oljeservicenæringen
Permitteringer i laksenæringen koster staten 15 millioner
Fjord1 starter testing av el-ferjer over Tysfjorden
NORCE bidrar til fortgang i elektrifisering av olje- og gassplattformer
Planer for økt gassuttak fra Oseberg godkjent
Andre Nordiske Medier
Building Supply NO
PlastForum NO
Maskinregisteret

Send til en kollega

0.125