23948sdkhjf

Tibnor: - Fortsatt komplekst stålmarked

- Tilgjengeligheten på stål og metaller er fremdeles komplekst. Krigen mellom Russland og Ukraina har gjort at nye forsyningskilder av råvarer har funnet nye veier.

Det skriver Svein Johansen i Tibnor i sin nyeste markedsrapport.

 «Råstålproduksjon første kvartal var ned 6,8 prosent i forhold til samme periode 2021. Siden den automotive industrien er lavere enn forventet er tilgjengeligheten på kaldvalsede coil / produkter på et akseptabelt nivå. Samtidig har tilgjengeligheten på kvartoplater vært svært begrenset og er fremdeles ikke friskmeldt, dette medfører svært høye priser. Tilgjengelighet og ledetid på rustfrie produkter er fremdeles lang fra europeiske og asiatiske produsenter. Man er avhengig av allokert volum for å ha en god flyt i leveransene. I tillegg er transporttiden fremdeles utfordrende fra Asia», heter det i rapporten. 

Normalisering av volumet

- I Norge har vi opplevd kunder som ønsket å sikre volum for pågående og nye prosjekter. Vi vil nok oppleve en mer normalisering av volumet fremover. Tibnor hadde høyt antall forespørsler, også i volum gjennom siste måneder. Vi opplevde også rekordmange forespørsler fra Europa på stålleveranser, skriver Johansen videre.

Priser og ledetider

Som kjent har prisene på stål og metaller økt med om lag 80 til 100 prosent siden nyttår. Man opplever rekordhøye legeringstillegg som økte ytterligere for mai.

Men det finnes lyspunkter. Johansen mener at det nemlig på kort sikt at det kan se ut som om toppen for karbonstål er nådd denne gang.

- Vi opplever en stabilisering av prisnivået på flere produktområder. Tilbudsgyldigheten øker fra det marginale til et mer normalisert nivå, skriver han, og fortsetter:

- Verksleveranser har fortsatt høye priser og reguleres etter tilgjengelig kapasitet. Det samme gjelder leveranser fra europeiske lagerholdere. Usikkerheten ligger på energikostnader. Som kjent forventes det mangel på energi i Europa, og dagens priser er høye. Eskalerer dette forventes det utslag i produksjonskostnadene og dermed salgsprisene.

Økte fraktkostnader

I tillegg har fraktkostnadene steget over 10 prosent siste måneder, høye dieselpriser og mangel på sjåfører både innen- og utenlands har gitt nesten dobbel effekt på fraktprisene.

- Oppsummert tror vi på en utflating og tilpasning på dagens nivå over sommeren, avslutter Svein Johansen.  

 

Kilde: Tibnor

KLIKK for alle artikler i Ukraina.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094