23948sdkhjf

Norske Skipsverft vil nyansere rapport-resultat

Norsk Skipsverft kjenner seg ikke igjen i beskrivelsen i rapporten «Verftsprosjektet – sluttrapport». - Det som kom fram i rapporten er ikke dekkende for bransjen som helhet, sier styreleder Hugo Strand i bransjeforeningen Norske Skipsverft til Maritimt Magasin.

I løpet av de siste to årene har Arbeidstilsynet, Politiet og Skatteetaten hatt et kontrollprosjekt mot norske skipsverft, der det ble avdekket flere brudd på arbeidsforholdene. Spesielt har etatene hatt fokus på underleverandører til norske skipsverft.

Metalsupply har tidligere omtalt resultane av kontrollprosjektet.

Nå går Norske Skipsverft ut og sier verftene ikke kjenner seg igjen i store deler av det som kommer fram i rapporten.

Dette til tross for at Vard la seg langflat da pressen begynte å skrive om resultatene fra prosjektet.

Omdømmetap

- Vi kjenner oss ikke igjen i resultatene som rapporten avdekker. Pressens framstilling av rapporten gir verftsnæringen et omdømmetap, og vi vil være helt tydelige på at de graverende forholdene om uakseptable lønnsforhold, spesielt hos underleverandører innen innredning og renhold med arbeidskraft fra Romania og Italia, er noe vi tar sterk avstand fra, sier styreleder Strand.

I intervjuet med Maritimt Magasin forsøker Strand å forklare hvordan verftene er helt avghengig av utenlandsk arbeidskraft, spesieit under pandemien.

Ønsker nyansering

– Vi ønsker å nyansere nyhetsbildet og påpeke at lønns- og arbeidsforhold i norsk verftsindustri følger norsk regelverk, sier Hugo Strand og understreker at dette er en selvfølgelighet.

– Vi oppfatter at den mest graverende kritikken hva angår de 8 verftene i dette gjelder ett av dem, og er rettet mot verftets manglende oppfølgingsplikt («påse-plikt») i forhold til underleverandører.  Slik skal det selvsagt ikke være, fastslår Hugo Strand. Han er helt tydelig på at ordnede lønns- og arbeidsforhold er en selvfølge for norsk verftsindustri.

- Dessverre gir de kritikkverdige forholdene som er avdekket verftsnæringen som helhet et uberettiget omdømmetap, avslutter han til Maritimt Magasin.

Kilde: Maritimt Magasin

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125