23948sdkhjf

Bergen Engines: Motor med hydrogeninnblanding i naturgass

Bergen Engines har nylig lansert et omfattende test-program med målsetning om nullutslipps-motorer, gjennom en gradvis overgang fra å bruke flytende naturgass til 100 prosent hydrogen som drivstoff.

De første testene på en gassmotor i B-serien, med en blanding av 15% volum hydrogen og 85 prosent volum naturgass som drivstoff, er suksessfullt gjennomført uten fysiske modifikasjoner på motor.

Det ble bekreftet at kraftytelsen ble opprettholdt i henhold til spesifikasjoner på alle lastnivåer, mens utslipp av karbondioksid og karbonmonoksid ble redusert. Lavere nivåer av ubrente hydrokarboner og metanutslipp ble også bekreftet.

Første steg

- Dette er et stort første steg i arbeidet med å redusere utslippet fra våre kunders motordrift og et sterkt testament på drivstoffs-fleksibiliteten til våre Bergen-motorer, sier Jon Erik Røv, administrerende direktør i Bergen Engines. 

Hydrogen er av mange ansett som den best egnede energibæreren av fornybar drivstoffproduksjon for landkraft og for skipsfart innlands og i nærsjø. En blanding av hydrogen og naturgass er det første steget mot nullutslipp.

SE VIDEO: Adm. dir. Jon Erik Røv forklarer hvordan Bergen Engines er en del av løsningen for å nå utslippsmål. 

Kommersiell løsning

Bergen Engines har en målsetning å utvikle en kommersiell løsning som aksepterer hydrogen-innblanding med opptil 60 prosent volum, og løsninger som kan bli videreutviklet til å akseptere 100 prosent hydrogen for nye motorer.

Målsetning er at den nåværende portefølje av gassmotorer skal kunne håndtere moderate nivåer av hydrogen uten fysiske modifikasjoner på motor. Når det er tilstrekkelig tilgang på grønn hydrogen, samt at teknologien har modnet, er intensjonen at Bergen-motorene skal være klare for en høyere andel hydrogen. En aktuell motor-oppgradering kan bli gjennomført som en del av en hovedoverhaling som inkluderer erstatning av stempel, slik at en del av utgiften kan regnes som en vanlig service-kostnad. 

 

 

Kilde: Bergen Engines

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.109