23948sdkhjf

Trofast ferjesliter blir armeringsjern

Ferja ble bygd i 1970. Men nå er det slutt for salg av sveler om bord i den tradisjonsrike ferja, som har hatt flere navn.

For de fleste er den nok mest kjent som MS «Radøy», men den har også gått som ferje under navnet «Atlantic Pioneer». Nå er det slutt for ferja etter 52 års drift.

 Det er avisa Nordhordland som skriver om ferja som nå har lagt til kai for siste gang. MS «Radøy» skal nemlig bli armeringsjern.

Bygget i 1970

Ferja ble bygget ved Hjørungavåg Mekaniske i 1970, og til BNR, skriver avisa. Ferja har trafikkert flere strekninger, og har hatt en flere navn – MF «Eiksund», «Atlantic Pioneer» og til slutt MS «Radøy».

Det er imidlertid snart fire år siden båten ble brukt som ferje, fordi Hæhre Entreprenør kjøpte den og tok den i bruk som anleggsfartøy. Blant annet ble den brukt til å frakte anleggsmaskiner til bygging av et nytt kraftverk i Rødøy i Nordland. Da gikk den under navnet «Hæhre», og det gjør den fortsatt der den nå ligger klar til å bli hugget opp og bli til armeringsjern.

Kuttet opp 450 båter

Det er Fosen gjenvinning som skal demontere og hogge opp båten. Selskapet har holdt på med dette siden 1991, og har ifølge Nordhordland kuttet opp mer 450 båter i forskjellige størrelser.

Daglig leder i Fosen Gjenvinning opplyser at propellene hadde fått så store skader at de ikke lot seg reparere.

Det meste av utstyr og motor skal selges, mens stålet vil bli kuttet opp og smeltet om til armeringsjern. Det er ventet å ta noen uker å gjenvinne båten.

Kilde: Norhordland

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.204