23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Oljeservicebedriften Imenco med et helt annerledes oppdrag

Til vanlig utfører selskapet oppdrag for olje- og gassnæringen. Men nå forberedes et helt nytt oppdrag: Sikring og flytting av Vikingskipene i Oslo.

Imenco AS på Klepp i Rogaland er til vanlig en oljeservicebedrift, og har levd godt på det.

Men i 2016 ble firmaet kontaktet av Statsbygg for å se på mulighetene å ta på seg oppdraget med å flytte vikingskipene på Bygdøy i Oslo i forbindelse med utvidelsen og oppussingen av Vikingskipshuset.

- Aldri gjort noe liknende

Og etter mange undersøkelser, viser det seg nå at Imenco kunne ta på seg jobben, skriver Jærbladet.

OLJESERVICE: Til vanlig utfører Imenco oppdrag for olje- og gassnæringen og fornybarnæringen. Men nå er det altså Vikingskipene som skal sikres. FOTO: IMENCO

– Vi har aldri gjort noe liknende, og vi kommer nok ikke til å gjøre det flere ganger heller, sier avdelingsleder Idar Vassbø ved Imenco til avisa. Tidligere het selskapet Malm Orstad.

Det er en møysommelig og viktig jobb Klepp-bedriften har tatt på seg. Både Vikingskipene og trekassene som har vært i skipene, skal sikres slik at de ikke kommer til skade under oppussingen av museet på Bygdøy i Oslo. Verken skipene eller utstyret tåler risting. Vassbø sier at skipene er skjørere enn Marie-kjeks.

- Oppgaven vår blir derfor å sørge for at det ikke blir skader på skipene når det skal sprenges i nærheten, sier Vassbø, og legger til at arbeidene med å sikre skipene skal gjennomføres neste år, mens selve transporten skjer noe senere.

JÆREN: Imenco - tildigere Malm Orsand - holder til på Klepp på Jæren. FOTO: GOOGLEMAPS

85 millioners kontrakt

Det ombygde Vikingskipshusmuseet på Bygdøy er planlagt å åpne i 2025 eller i 2026.

Kontrakten på jobben er verd 85 millioner kroner.

Det er Osebergskipet, Gokstadskipet og Tuneskipet som skal sikres og flyttes i forbindelse med oppussingen.

Da Imenco tok over bedriften etter Malm Orstad var det 100 ansatte der. Nå er det 80 ansatte, og det vil trenges flere ansatte i forbindelse med Vikingskip-arbeidet.

Eier av Imenco, Geir Egil Østebøvik, sier til Jærbladet at det er vanskelig å få tak i fagfolk, spesielt innenfor CNC.

PRODUKSJONSBEDRIFT: Slik se det vanligvis ut i produksjonslokalene til Imenco på Jæren. FOTO: IMENCO

– Vi har godt med jobber, og har flere produkter rettet inn mot det grønne skiftet, sier Vassbø til lokalavisen. Han legger til at selskapet øker i antall oppdrag, og at de nå er blitt store innen fornybar energi og oppdrett.

-Vi er også blant de største på undervannskamera, sier Vassbø avslutningsvis.

Kilde: Jærbladet

Kontrakter og oppdrag Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125