23948sdkhjf

KNM «Maud» til kai igjen – problemene ikke over

Problemene med Norges største og dyreste marinefartøy - KNM «Maud» - er ikke over. Nå ligger skipet til kai igjen for mer reparasjoner.

Det kostet 2,2 milliarder kroner, og har siden det var nytt og ble overlevert det norske sjøforsvaret i 2019 hatt utallige problemer. Nå ligger skipet til kai i England igjen – for mer reparasjon.

Det er Aftenposten som skriver dette.

Denne gang er det problemer med luker, dører og lensepumper som er utfordringene for milliard-skipet. Avisa skriver at skippssjefen om bord ikke kan stole på om branndørene er lukket eller åpne, om lensepumpene fungerer eller om de riktige spjeldene er lukket. Han er også usikker på skipets stabilitet. Det er de samme problemene som har ligget til grunn for de andre gangene fartøyet har ligget til kai for reparasjoner.

Ikke et kampskip

KNM «Maud» er ikke et vanlig krigsskip, og er ikke bygget for å være i kamp. Det er et forsyningsskip, som skal sørge for at resten av marinen går som smurt.

Ifølge Aftenposten har det 183 meter lange skipet ligget mer til kai enn å ha vært ute og seilt siden det kom til Norge i 2019. Forsyningsfartøyet deltok i en NATO-øvelse tidligere i høst, en øvelse det skulle vært med på til ut i desember. Det blir det nå ikke noe av. Og for tiden er den en sentral del av NATOs flåtestyrke.

Til kai i Portsmouth

For tiden ligger altså skipet til kai i Portsmouth for reparasjoner. Skipet skal kunne seile rundt jorda tre ganger uten å måtte fylle på drivstoff. Selv om det ikke er et kampskip, frakter det med seg både ammunisjon og missiler. I tillegg 400 tonn med utstyr på dekk, skriver avisa.

Det er usikkert hvor lang tid vil ta før skipet igjen blir seilingsdyktig i forhold til sikkerhetsstandarder.

Da det ble levert til Norge, var det kraftig forsinkelse.

Kilde: Aftenposten

Kommenter artikkelen (1)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.076