23948sdkhjf

Pristesjetungt forskningsskip endelig klar for hjemmehavnen

Forskningsskipet «Kronprins Haakon» er endelig klar for å settes i drift fra sin hjemmehavn i Tromsø. Mye dyrere enn først planlagt og sterkt forsinket grunnet reparasjoner.

«Kronprins Haakon» får Tromsø som hjemmehavn. Forskningsskipet eies 50 prosent av Universitetet i Tromsø, 30 prosent av Polarinstituttet og 20 prosent av Havforskningsinstituttet. Skipet ble tidligere denne uka overlevert fra eierne til skipets kaptein i Tromsø Havn, skriver Nordlys.

Det har vært en lang vei for forskningsskipet. Utgangsprisen var på om lag 1,5 milliarder kroner, en kostnad som ble sprukket med et par hundre millioner kroner grunnet ugunstig Euro-kurs. Da skipet skulle settes i drift, ble det avdekket hele 950 mangler. Disse er nå utbedret og reparert, og nå forskningsskipet begynne å jobbe i Nord-områdene slik det var tenkt det skulle bli brukt til.

– Det har tatt lang tid fordi det er et veldig krevende prosjekt. Det var krevende for det italienske byggeverftet å ta innover seg kompleksiteten i dette her. De hadde levert et veldig fordelaktig anbud, til en langt lavere pris enn andre. Det gjorde at det var stadige forsøk på å få flere ressurser knyttet til ferdigstillingen at prosjektet, sier Polarinstituttets direktør Ole Arve Misund om prosessen frem til i dag.

Sissel Rogne, som er direktør ved Havforskningsinstituttet, sier at den første vanskelige fasen nå er over, og at det er nå det virkelig spennende arbeidet begynner for «Kronprins Haakon».

Fram til nå har skipet vært booket mest i sommermånedene, men forskningsfartøyet er jo primært bygget for polare farvann også i vintermånedene, og det er målet at det skal begynnte å operere også om vinteren.

Vinteren 2023/2024 legger skipet ut på en omfattende tur til Antarktis.

– Vi er veldig stolte over at dette skipet hører hjemme i Tromsø. Båten er helt rå, vi er stolte over at de her i dag. Det betyr mye for arbeidsplasser og universitetet vårt, sa varaordfører i Tromsø kommune, Marlene Bråthen, til Nordlys.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.111