23948sdkhjf

Hydros salg av valseverkene fullført

Hydro har nå fullført salget av sitt forretningsområde Rolling. Fremover vil Hydro styrke sin posisjon i lavkarbonaluminium og samtidig utforske nye vekstområder.

– Hydros ambisjon er å løfte lønnsomheten og fremme bærekraft, og skape verdier for alle interessegrupper. Salget av Rolling vil styrke gjennomføringen av vår strategi, og gi oss en bedre posisjon innenfor lavkarbonaluminium, samtidig som vi kan utforske muligheter til ny vekst på områder der vår kompetanse matcher megatrendene, sier Hydros konsernsjef Hilde Merete Aasheim.

Transaksjonen omfatter syv produksjonsanlegg, ett FoU-senter og internasjonale salgskontorer, i tillegg til rundt 5 000 ansatte hvorav 650 i Norge og resterende hovedsakelig i Tyskland. KPS er et vel ansett og driftsfokusert globalt private equity-selskap, med tradisjon for å eie betydelige interesser i metall- og bilvirksomheter.

– Hydro startet en strategisk gjennomgang av forretningsområdet Rolling i 2019, sammen med andre strategiske tiltak for økt lønnsomhet og bærekraft. Dette er en god løsning, både for Hydro og for de ansatte i Rolling, som vil fortsette arbeidet og vokse videre i et nytt, rendyrket nedstrømselskap, sier Hydros konsernsjef, Hilde Merete Aasheim.

Det vakte stor oppstandelse i deler av det politiske miljøet da salget av valseverkene ble kjent tidligere i år. Også ansatte ved verkene var svært skeptiske til å selge.

I en pressemelding i forbindelse med salget poengterer Hydro at "KPS har samme holdning som Hydro når det gjelder å sette sikkerheten først, og er godt posisjonert for å gjennomføre de forbedringene som er identifisert i den strategiske gjennomgangen av Rolling. De har også etablerte forbindelser og rammeavtaler med de tyske fagforeningene IG Metall og IG BCE".

Hydro har i tillegg inngått en separat avtale om å selge en eiendom i Bonn, som har vært del av Hydro Rolling, men utenfor transaksjonen over, til Cube Real Estate for EUR 27 millioner. 

Total enterprise value for Hydro Rolling, inkludert Bonn-eiendommen, er 1.407 millioner euro.

Hydros strategiske retning er basert på å styrke selskapets posisjon innen lavkarbonaluminium, basert på fornybar energiproduksjon i Norge, og diversifisere og vokse innen områder som resirkulering, fornybar energi og batterier. 

Hydro ser sterk etterspørsel etter lavkarbonaluminiumproduktene Hydro CIRCAL og Hydro REDUXA, og volumet av Hydro REDUXA solgt i første kvartal var allerede 60 prosent av det totale Hydro REDUXA-volumet solgt i 2020. 

 Kilde: Hydro

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094