23948sdkhjf

Skal gjenvinne metaller fra elbil-batterier

Utenfor Fredrikstad er man i full med byggingen av det som skal bli et anlegg for gjenvinning av metaller fra elbil-batterier. Anlegget vil sørge for 20 til 25 nye arbeidsplasser.

Det er Hydrovolt, et selskap i Hydro Energi, som har investert 120 millioner kroner i det nye pilotanlegget på Øra utenfor Fredrikstad. Det er Batteriretur som skal stå for driften av anlegget. Ifølge Fredriksstad Blad (FB) har Enova støttet miljøprosjektet med 43,5 millioner kroner.

Det nye anlegget, som nå er under oppføring, skal bli på 1800 kvadratmeter og bli om lag 12 meter høyt.

Hovedgeskjeften ved det nye anlegget, som skal være i drift mot slutten av 2021 eller tidlig i 2022, blir gjenvinning av metallene fra elbil-batterier.

Byggearbeidene vil pågå gjennom 2021. I august kommer maskinene for gjenvinning av batterimoduler, og anlegget skal etter planen være klart for drift sent i 2021 eller tidlig i 2022.

Metallene fra elbil-batteriene skal gjenvinnes.

– Vi skal ansette driftsoperatører og teknisk personale under byggefasen for å drive anlegget når det står ferdig om et års tid, det får 8–10 ansatte. Når anlegget er fullt utbygd, etter planen i 2024, regner vi med å øke antallet til 20–25 ansatte, daglig leder Fredrik Andresen til FB.

Fabrikken vil bli en av de fremste på gjenvinning av elbil-batterier i verden.

Hydro skriver at anlegget skal kunne ta imot 8000 tonn bruke bilbatterier hvert år for gjenvinning. Aluminiumet fra batteriene vil bli resirkulert og gjenbrukt av Hydro, mens den såkalte sorte massen som blant annet inneholder litium, magnesium, nikkel og kobolt, kommer til å bli gjenbrukt av Northvolt eller solgt til andre aktører. Hydro opplyser at anlegget kommer til å være drevet av 100 prosent fornybar energi. Mesteparten av prosessene for knusing og sortering av batterier kommer til å bli automatisert.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063