23948sdkhjf

Oppgraderer fartøyflåten med krisepakke-millioner

Seks forskningsfartøy skal på verksted for oppgraderinger, og et helt nytt kystfartøy kjøpes inn med penger fra regjeringens tiltakspakke.

Før sommeren kom fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen med nyheten om at Havforskningsinstituttet fikk midler gjennom regjeringens tredje tiltakspakke under koronakrisen: 

110 millioner til et nytt, kystgående forskningsfartøy, og rett under 50 millioner til oppgradering og vedlikehold av eksisterende fartøy.

Vil tildele kontrakt i 2020

Arbeidet med anskaffelsen av nytt kystfartøy startet kort tid etter bevilgningen. 14. august var konkurransen kunngjort på Doffin og TED. 

Anskaffelsen gjennomføres som en konkurranse med forhandling. Det er en to-trinns prosess: først kunne interesserte leverandører sende en forespørsel om å delta i konkurransen, og så har oppdragsgiver (HI) invitert utvalgte leverandører til å levere tilbud. 

– Vi er nå i gang med trinn to av prosessen, og målet er å tildele kontrakt for design og bygging av nytt kystforskningsfartøy før årsskiftet, forteller innkjøpssjef Trond Aarheim Nilsen.

Ruster eldre fartøy til ny standard

Midlene til oppgradering og vedlikehold blir fordelt mellom seks forskningsfartøy. Det største kakestykket går til «G.O. Sars», som ble levert i 2003 og nå skal oppgraderes for 17,6 millioner kr. 

NYTT FORSKNINGSFARTØY: Norge har en lang og kronglete kyststripe med fjorder, holmer og skjær. Et nytt kystgående forskningsfartøy vil effektivisere og øke kvaliteten på kystsonerådgivningen. Her en illustrasjon av hvordan det kan se ut. FOTO: LMG MARINE

Fotograf: LMG Marine

Pengene går blant annet til opprusting av tekniske og vitenskapelige system, ny mann over bord-båt (MOB), nytt havneaggregat og system for behandling av ballastvann i tråd med nye miljøkrav.

I tillegg skal blant annet 30-åringen «Johan Hjort» og 27 år gamle «Kristine Bonnevie» få ny eller oppgradert akselgenerator, oppgraderte vinsjer og fornying av møbler og interiør. 

Stadig behov for modernisering

– Forskningsfartøyer har et stadig behov for oppgraderinger og modernisering ut over løpende vedlikehold, og spesielt når de er mer enn 15–20 år gamle. I tillegg er det stadig behov for nytt vitenskapelig utstyr og instrumenter for at fartøyene skal kunne løse de oppdrag som eiere og brukere av fartøyene har behov for, sier rederisjef ved HI, Per Wilhelm Nieuwejaar. 

Noe av arbeidet på båtene er eller blir utført i år, mens brorparten skal gjøres på verksted våren 2021.

Kilde: Pressemelding fra Havforskningsinstituttet

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.109