23948sdkhjf

Skal bygge verdens første full-elektriske hurtigbåt

Mobilitetsselskapet Kolumbus og skipsverftet Fjellstrand har signert avtale om leveranse av verdens første full-elektriske hurtigbåt. Prosjektet er en viktig del av Kolumbus’ arbeid for å redusere klimagass-utslippene fra selskapets passasjertransport.

Gjennom EUs Horizon 2020-program har TrAM prosjektet (Transport – Advanced and Modular), som Kolumbus er prosjektleder for, mottatt støtte for å utvikle nye metoder for design og produksjon av nullutslipps-passasjerfartøy. Målsetningen til prosjektet er å redusere investeringskostnadene og leveringstiden for framtidige nullutslippsfartøy for innaskjærs passasjertrafikk.

Les også: Skal bygge ny hybrid arbeidsbåt

Politikerne i Rogaland fylkeskommune har vedtatt å del-finansiere byggingen av denne elektriske hurtigbåten som skal validere metodene som blir utviklet i TrAM-prosjektet. I løpet av 2022 skal båten i en testperiode operere Kolumbus’ rute til Byøyene og Hommersåk.

Det er i dag om lag 10 fartøy som driver hurtigbåt-trafikk for Kolumbus. CO2-utslippene fra disse båtene er om lag det samme som fra alle de om lag 450 bussene som trafikkerer Kolumbus’ ruter i Rogaland. Dette viser at det er helt avgjørende å lykkes med nullutslippsteknologi for hurtigbåter dersom man skal oppnå vesentlige reduksjoner i CO2-utslippene fra kollektivtransporten.

Kontrakten mellom Kolumbus og Fjellstrand ble signert i sommer, og produksjonen av hurtigbåten vil starte opp i mai neste år.

- Å elektrifisere hurtigbåter med fart mellom 20-30 knop er utfordrende. Disse båtene er svært energikrevende og bare gjennom godt samarbeid mellom sterke teknologipartnere vil dette være mulig. Kontrakten med Fjellstrand, og det gode samarbeidet med andre teknologi-partnere tilknyttet den maritime klyngen NCE Maritime Cleantech (Leirvik, Wärtsilä, Servogear og Hydro), gjør at vi kjenner oss sikre på at dette skal vi få til, sier kommunikasjonssjef i Kolumbus, Grethe Skundberg.

Les også: Hybrid-levering for Wärtsilä

Fartøyet skal bygges i aluminium, et robust materiale som i tillegg til lav vekt også er enkelt å resirkulere når tida en gong er moden for dette.

- Vi er stolte over å levere verdens første full-elektriske hurtigbåt med null utslipp. Prosjektet er enda et eksempel på at norsk maritim industri har tatt en internasjonal lederposisjon i den teknologiske og grønne utviklingen i maritim industri, sier salssjef i Fjellstrand, Edmund Tolo.

 

Kilde: Pressemelding fra Kolombus

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.093