23948sdkhjf

Gammel bilferje kan bli kystruteskip

En 50 år gammel bilferje kan bli ett av to erstatningsskip for kystruten fordi Havilas egne skip er forsinket.

Det melder NRK.

Det er snakk om at den 50 år gamle bilferje MS «Explorer» må steppe inn som erstatningsferje fordi to av Havilas nye skip til å trafikkere kystruten ikke blir ferdig i tide til 1. januar. Det andre skipet som settes inn på midlertidig basis er et cruiseskip, skriver NRK. Statskanalen har fått tinnsyn i et brev til Sjøfartsdirektoratet fra rederiet, det det går fram av Havila vurderer å leie inn skipene MS «Expedition» og MS «Bremen».

NRK skriver at «MS «Expedition» ble bygd som bilferga «Kattegat» i 1972, og har seilt som ferge i blant annet Danmark og Åland. I 2008 ble den bygd om til «Expedition», og seiler i dag som kystcruiseskip. Skipet har også seilt for konkurrenten: I 2009 leide Spitsbergen Travel, et datterselskap av Hurtigruten, inn skipet til cruisetrafikk rundt Svalbard».

MS «Bremen» er et ekspedisjonscruiseskip som inntil juni i år har seilt i Arktis og Antarktis for Hapag-Lloyd Cruises. Skipet ligger nå til kai i Rostock.

SJØSATT: Sist søndag ble to av skipene som skal trafikkere Kirkenes-Bergen fra nyttår av, sjøsatt i Tyrkia. FOTO: HAVILA

Forsinkelsene for Havila skaper problemer, men alt er ikke svart for rederiet som fra 1. januar skal seile på strekningen som Hurtigruten har hatt monopol på i en årrekke.

Sist søndag ble nemlig de to første skipene som skal settes i trafikk mellom Kirkenes og Bergen, sjøsatt. De har fått navnene «Havila Castor» og «Havila Capella».

Skipene blir bygget i Tyrkia og skal seile på naturgass, og har verdens største batteripakker om bord. Dermed blir det de mest miljøvennlige skipene på kystruten, går det fram av en pressemelding i forbindelse med sjøsettingen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078